W jaki sposób przystosowujemy się do gorącego klimatu?

Tytuł naszego artykułu nawiązuje to tzw. zjawiska aklimatyzacji. Jak się okazuje, nie jest to wyłącznie pojęcie pochodzące z nauk społecznych czy psychologicznych. Mówi się przecież, że „aklimatyzujemy się do nowych warunków pracy, zamieszkania, towarzystwa”, ale przede wszystkim aspekt nawiązujący do złożonej fizjologii ludzkiego organizmu jest tu kluczowy. W przypadku gorącego klimatu aklimatyzacja to zarówno zmiana zachowania się, jak również zmiana aktywności niektórych narządów czy nawet całych układów. (jak np. układu krwionośnego, pokarmowego, nerwowego, a nawet rozrodczego).

W jaki sposób aklimatyzujemy się do wysokiej temperatury?

Metod jest wiele. Ograniczamy do absolutnego minimum wysiłek fizyczny, unikamy nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV, unikamy bezpośredniego kontaktu z nagrzanymi powierzchniami. Nasz organizm z kolei samodzielnie aklimatyzuje się do upału np. poprzez wzrost częstotliwości akcji serca, przejściowe zwiększenie objętości krążącej krwi, poprawę ukrwienia skóry, zmniejszenie podstawowej przemiany materii, zmniejszenie aktywności tarczycy czy zwiększenie wydzielania potu przez gruczoły potowe. W kontekście potu warto także wspomnieć, że aklimatyzacja polega również na zmianie jego składu. Pot w warunkach gorącego i wilgotnego klimatu zawiera nawet 2-3 razy mniej chlorku sodu w porównaniu z potem osoby przebywającej w klimacie chłodnym lub umiarkowanym.

Po co w ogóle nam ta aklimatyzacja?

Gdyby jej nie było, dochodziłoby do tzw. zaburzeń cieplnych, w tym do przegrzania organizmu. Uznawane jest ono za istotny czynnik nasilający objawy wielu chorób. Między innymi choroby wieńcowej, niewydolności serca, nadciśnienia tętniczego, nadczynności tarczycy czy chorób płuc.

Czym grozi przegrzanie organizmu?

Powikłań może być naprawdę wiele. Łagodna postać zaburzeń cieplnych może sprzyjać rozwojowi potówek (zmian skórnych występujących w postaci grudek i pęcherzyków o średnicy około 1 mm i charakterystycznych dla klimatu nie tylko gorącego, ale przede wszystkim wilgotnego). Nierzadko, w wyniku łagodnego przegrzania organizmu dochodzi także do tzw. skurczów cieplnych. Są to bolesne skurcze mięśni szkieletowych, zwłaszcza w obrębie nóg, które pojawiają się w trakcie lub po intensywnym wysiłku fizycznym oraz poceniu się w warunkach wysokiej temperatury i wilgotności powietrza. Warto wspomnieć, że objaw ten jest często powiązany z utratą elektrolitów ważnych dla funkcjonowania układu mięśniowo-szkieletowego, takich jak magnez czy potas.

Nie lekceważmy pierwszych symptomów

Cięższymi postaciami zaburzeń cieplnych organizmu jest tzw. wyczerpanie cieplne oraz udar cieplny. Aby nie dopuścić do ich wystąpienia, warto stosować odpowiednie środki zaradcze. Przede wszystkim unikać długotrwałej ekspozycji na promieniowanie UV. Nawadniać się i dostarczać organizmowi odpowiednią ilość podstawowych minerałów. W tym potasu i magnezu oraz nie lekceważyć pierwszych, niepokojących symptomów. Nawet jeśli są nimi banalne potówki czy łagodne skurcze w obrębie nóg.

Joanna Kotlińska

Joanna Kotlińska

Joanna jako nasz edytor pracuje nad tym, aby każda porcja wiedzy była merytoryczna i praktyczna. To osoba o wielu pasjach; począwszy od dietetyki przez muzykę, aż po trenowanie Krav Magi. Z wykształcenia jest doktorem nauk medycznych i pomaga nam rozróżnić prawdy i mity na temat zdrowia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *