Rola rodziców w kształtowaniu nawyków żywieniowych u dzieci

Zastanawiałeś się kiedykolwiek nad tym dlaczego pewne potrawy lubisz bardziej, a inne mniej? Niektóre uwielbiasz tak bardzo, że nie jesteś w stanie sobie ich odmówić, ale są też takie które nie przeszły by Ci przez gardło? Czy nie zdarza się, że na samą myśl o babcinym kompocie albo plackach twojej mamy robi ci się przyjemnie? Na pewno tak!

Dzieje się tak dlatego, ponieważ nawyki żywieniowe kształtują się podczas pierwszych lat naszego życia. To co lubimy jako dojrzały człowiek, wynika w dużej mierze z przyzwyczajeń z dzieciństwa. Ta sama sytuacja dotyczy tego co nam nie smakuje. Po prostu mogliśmy się zrazić do pewnych potraw lub produktów.

Co będą wspominać Twoje dzieci?

Jeżeli jesteś rodzicem zapewne chcesz jak najlepiej dla swoich pociech. Zastanów się jednak i przeanalizuj to jak podchodzisz do odżywiania swoich dzieci. Zwracasz uwagę na to co jedzą, czy specjalnie cię to nie interesuje? A być może jest tak, że studiujesz książki o tematyce zdrowego żywienia i bezwzględnie stosujesz się do wskazań w nich zawartych? Podpowiem ci tylko, że warto, a nawet powinno się poświęcić temu trochę uwagi, ponieważ to od ciebie będzie zależało do czego wspomnieniami wracać będą twoje dzieci gdy dorosną. Prawdopodobnie to ty będziesz miał decydujący wpływ na sposób odżywiania twoich dzieci w przyszłości.

Błędne myślenie

Gros rodziców karmi swoje dzieci będąc święcie przekonanym, że dobrze dobiera produkty, odpowiednie dla ich właściwego rozwoju. No bo przecież w kremie orzechowym znajdują się orzechy, które są bardzo pożywne – mówią. Według wielu słodkie kakao to źródło witamin, a jogurty owocowe to samo zdrowie. To wszystko jest efektem kampanii reklamowych przeprowadzanych przez producentów. Promując dany produkt nikt nie wspomni niestety o szkodliwym tłuszczu palmowym w kremie orzechowym, czy olbrzymich ilościach cukru w jogurcie. Napoje owocowe daje się dzieciom z myślą o zawartych w nich owocach chociaż tych oczywiście tam nie ma, lub jest ich śladowa ilość. Trudno odmówić rodzicom dobrych chęci, ale niestety chęci to nie wszystko, potrzebna jest także podstawowa wiedza nt. tego co powędruje do ust malucha.

tent camping

Co zabrać na camping?

5 przeoczanych przedmiotów, które warto zabrać ze sobą na camping Masz już dość zgiełku i rutyny? Czy zastanawiałeś się nad ucieczką od przyziemnej pracy i po prostu odpocząć, ale nic nie ...
Czytaj Dalej

Jesteś tym co jesz

Koniecznie trzeba zwracać uwagę na to by mały człowiek spożywał pełnowartościowe posiłki, jak najmniej przetworzone, bogate w witaminy i minerały. Owoce i warzywa powinny gościć na ich talerzach regularnie. Wspólne posiłki w domu, przyrządzane przez rodziców, najlepiej z pomocą dzieci sprawią, że w ich małych główkach utrwali się obraz, że jest to coś naturalnego. Będą przekonani, iż tak należy robić, bo przecież rodzice są dla nich wzorem do naśladowania.
Przeciwny efekt przyniesie stołowanie się np. w McDonald’s, czy spożywanie gotowych, mrożonych produktów. W takim wypadku dzieci również uznają, że to naturalne i być może przeniosą to w swoje dorosłe życie. Musisz pamiętać, że dzieci obserwują cię na każdym kroku i widzą więcej niż ci się wydaje.

Utrzymanie prawidłowej masy ciała jest szczególnie ważne w przypadku kobiet w wieku menopauzalnym. Dieta w okresie menopauzy.

Twoja odpowiedzialność!

Mówi się, że dziadkowie kochają bardziej swoje wnuki, niż rodzice swoje dzieci. Miłość okazują chociażby przez rozpieszczanie pociech słodyczami, często w niezbyt rozsądnych ilościach.
Niestety dziadkowie mają to do siebie, że zbytnio nie lubią stosować się do czyichś uwag. Nasze prośby o to aby nie faszerowali dzieci słodyczami mogą nie skutkować. Mimo wszystko warto zwracać im uwagę, ponieważ słodycze to praktycznie tylko cukier lub co gorsza syrop glukozowo-fruktozowy oraz tłuszcz i chemiczne dodatki. Mają one wpływ na zdrowie zębów oraz powodują problemy z utrzymaniem prawidłowej wagi ciała. Warto natomiast przyzwyczaić dziecko do gorzkiej czekolady, ta z dużą ilością kakao (min. 70%) zawiera sporo magnezu, więc ma pozytywny wpływ na zdrowie.

Na co zwracać uwagę w diecie dziecka?

Czego właściwie należy się wystrzegać? Powinniśmy zdecydowanie ograniczać cukier. Chemiczne dodatki takie jak konserwanty, wzmacniacze smaku, barwniki itp. również nie wpłyną korzystnie na rozwój naszych dzieci. Dobrym sposobem na ograniczenie ich spożycia jest po prostu czytanie etykiet, kupowanych przez nas produktów. Trzeba poświęcić tylko trochę swojego czasu na naukę. Musimy poznać te składniki które są szkodliwe. Starajmy się także by dzieci jadły jak najmniej przetworzonej żywności. Zamiast iść na łatwiznę i kupować gotowe dania, przygotujmy je sami.

Nie miej wyrzutów sumienia

Nie możemy zabronić dzieciom jeść słodyczy czy pić słodkich napojów. Chodzi jednak o to aby ograniczyć ich spożycie i zbilansować za sprawą zdrowych produktów jak np. warzywa i owoce.
Naszym celem nie jest też to aby zabierać dzieciom radość i przyjemność. Dzieciństwo powinno być takie by z chęcią wracać do niego myślami gdy się już dorośnie. Warto jednak zadbać o to by nasze pociechy nabyły właściwe nawyki żywieniowe. Jak już wspomniałam wcześniej dla nich jesteśmy wzorem do naśladowania, więc bardzo możliwe, że w przyszłości będą postępować tak jak my. Nie powinnyśmy dbać o to przesadnie bowiem skrajności zawsze są złe, ale trzeba temu poświęcić choć minimum uwagi. Część rodziców może mieć wyrzuty sumienia zabraniając maluchom jeść słodycze czy pić np. colę. Należy w takiej sytuacji zdać sobie sprawę z tego że robimy to dla ich dobra. Takie działania mogą zaprocentować w przyszłości. Właściwa dieta ma olbrzymie znaczenie dla zachowania zdrowia, więc dając zły przykład możemy przyczynić się do choroby naszego dziecka.


couple

Czym jest i na czym polega coaching?

Jeśli zastanawiasz się nad definicją coachingu to wiedz, że nie jesteś sama. Cochanig to narzędzie rozwoju osobistego, które do dzisiaj nie doczekało się dokładnego określenia. I dlatego zwykle posługujemy się definicją coachingu jako ...
Czytaj Dalej
Joanna Kotlińska

Joanna Kotlińska

Joanna jako nasz edytor pracuje nad tym, aby każda porcja wiedzy była merytoryczna i praktyczna. To osoba o wielu pasjach; począwszy od dietetyki przez muzykę, aż po trenowanie Krav Magi. Z wykształcenia jest doktorem nauk medycznych i pomaga nam rozróżnić prawdy i mity na temat zdrowia.