Jak uniknąć odwodnienia organizmu?

Woda należy do najbardziej rozpowszechnionych związków chemicznych w przyrodzie i występuje we wszystkich organizmach żywych. Płody ssaków składają się z wody w 99%. Tuż po urodzeniu woda stanowi 90% składu ich ciała. Dorosły człowiek składa się w 70% z wody. Dlatego odwodnienie organizmu jest bardzo niekorzystne dla zdrowia. Gdy człowiek umiera ze starości, woda stanowi około 50% jego ciała a utrata wody związana jest z ze starzeniem i śmiercią organizmu.

Dlaczego nasz organizm potrzebuje tak dużo wody?

Człowiek traci codziennie ok. 3 litrów wody w wyniku naturalnych procesów fizjologicznych. 1,5l jest wydalane moczem, 0,5l z potem i 1l z wydychanym powietrzem. Te straty powinny być uzupełniane żeby uniknąć odwodnienia organizmu.

Woda pełni wiele ważnych funkcji:

  • Jest doskonałym rozpuszczalnikiem i transportuje tlen oraz substancje odżywcze do każdej Twojej komórki ciała.
  • Wyprowadza z Twojego organizmu toksyny ( 80% toksyn rozpuszcza się w wodzie).
  • Reguluje ciśnienie krwi, temperaturę ciała oraz pH ( równowaga kwasowo-zasadowa).
  • Bierze udział we wszystkich reakcjach chemicznych, które zachodzą w komórkach.
  • Zwilża błony śluzowe, gałkę oczną i zapewnia ruchliwość stawów.

Jeśli pracujesz fizycznie lub uprawiasz sport to potrzebujesz więcej wody. Kiedy gorączkujesz, pracujesz fizycznie lub ćwiczysz, produkujesz więcej potu, przez co zużywasz więcej energii co skutkuje zwiększonym zapotrzebowaniem na wodę. Przez co ryzyko odwodnienia organizmu jest większe. Jeśli jesteś w ciąży lub w czasie laktacji powinnaś pić dużo wody, aby wytworzyć odpowiednie ilości wód płodowych lub pokarmu.

Symptomy odwodnienia organizmu

Odpowiednie nawodnienie ciała nie tylko pomaga w utrzymaniu zdrowia, ale też pięknego wyglądu. Nawet niewielkie ubytki wody w organizmie mają zauważalny, negatywny wpływ na wygląd: włosy tracą swój naturalny blask, paznokcie łamią się i rozdwajają, skóra przestaje być gładka, powstaje celullit, szybciej pojawiają się zmarszczki. Nawet najlepsze kremy nawilżające nic tu nie poradzą. Dadzą Ci tylko złudzenie nawilżenia skóry. Jeśli nie zadbasz o prawidłowe nawodnienie od wewnątrz oraz regularne oczyszczaniu organizmu z toksyn możesz zapomnieć o zdrowej i promiennej cerze.

Ważniejsze są jednak przykre konsekwencje odwodnienia organizmu dla Twojego zdrowia. Jeśli w twoim ciele ubędzie ok. 2% wody, podziewaj się:

  • silnego pragnienia
  • suchości skóry
  • niepokoju
  • ciemnej barwy moczu

Co jeśli z twojego ciała ubędzie ok. 2-4% wody?

  • bóle i zawroty głowy
  • suchośc w ustach
  • osłabienie
  • zaburzeń koncentracji i rozdrażnienie
  • zaparcia
  • zmniejszonego wydalania moczu

Ubytek ok. 20% wody może spowodować śmierć.

Jakie są powody odwodnienia organizmu?

Niektóre leki np. leki na nadciśnienie mają działanie moczopędne czyli jeśli ich używasz, szybko pozbywasz się wody ze swojego ciała. Jeśli żyjesz w ciągłym stresie, zostaje zaburzona regulacja poziomu płynów i elektrolitów co jest wynikiem działania kortyzolu. Ryzyko odwodnienia jest szczególnie wysokie u cukrzyków, ponieważ organizm stara się z moczem wydalić nadmiar glukozy. Podobnie działają nudności, biegunka czy gorączka.

Unikanie pokarmów o dużej zawartości wody np. warzyw, owoców lub ugotowanych produktów węglowodanowych jak makaron, ryż czy owsianka sprzyja odwodnieniu. Także duże spożywanie błonnika (powyżej 40g dziennie) odwadnia organizm, ponieważ błonnik wiąże wodę w przewodzie pokarmowym. Spożywanie alkoholu wymaga dodatkowego picia wody. Tak zwany kac jest spowodowany znacznym odwodnieniem organizmu. Jeśli jesteś kobietą, to warto wiedzieć, że podczas menstruacji, ciąży lub karmienia piersią tracisz więcej wody i powinnaś zwiększyć ilość przyjmowanych płynów.

Jak pić wodę aby szybko nawodnić swój organizm?

  • staraj się pić tyle wody, aby jej równowartość wynosiła 3% masy ciała
  • na czczo wypijaj 600ml ciepłej wody – ta ranna woda wypłucze toksyny i nawodni po nocy organizm
  • nie popijaj jedzenia, aby nie rozcieńczać kwasów żołądkowych.
  • pij zawsze na czczo – najlepiej 30 minut przed posiłkiem ( nie mniej jednak niż 15 min) i 1 do 2 godzin po posiłku
  • spożywaj wodę z dodatkiem niewielkiej ilości soli mineralnych, aby została ona dobrze zaabsorbowana
  • nie czekaj aż będziesz spragniony, aby napić się wody. Pij ją regularnie, a wejdzie Ci to w nawyk
Joanna Kotlińska

Joanna Kotlińska

Joanna jako nasz edytor pracuje nad tym, aby każda porcja wiedzy była merytoryczna i praktyczna. To osoba o wielu pasjach; począwszy od dietetyki przez muzykę, aż po trenowanie Krav Magi. Z wykształcenia jest doktorem nauk medycznych i pomaga nam rozróżnić prawdy i mity na temat zdrowia.