Dieta w okresie menopauzy

Utrzymanie prawidłowej masy ciała jest szczególnie ważne w przypadku kobiet w wieku menopauzalnym. Związane z okresem klimakterium zmiany hormonalne sprzyjają przybieraniu na wadze, dlatego dobrze jest zastanowić się nad tym, co i w jakich ilościach wtedy spożywamy. Zachowanie prawidłowej masy ciała ma olbrzymie znaczenie nie tylko dla dobrego samopoczucia i ogólnej kondycji fizycznej, ale także przyczynia się do ograniczenia ryzyka wystąpienia wielu poważnych chorób.

Uderzenia gorąca, rozdrażnienie, zmęczenie, problemy z koncentracją, przybieranie na wadze, wzrost ryzyka osteoporozy i chorób serca. Mowa o menopauzie, klimakterium, przekwitaniu. Jakkolwiek by to nazwać, jest to chyba najmniej lubiane przez kobiety słowo. A można pomóc sobie dietą.

Okres menopauzy wiąże się z wieloma dolegliwościami

Organizm kobiety po czterdziestce staje się coraz bardziej narażony na szereg niebezpieczeństw, takich jak choroby układu krążenia, osteoporoza, czy cukrzyca. Wynika to przede wszystkim z obniżającego się poziomu estrogenów, odgrywających istotną rolę w funkcjonowaniu kobiecego organizmu. Oprócz estrogenów spada także poziom leptyny – hormonu tkanki tłuszczowej, który uczestniczy w regulacji poczucia apetytu, powodując większe uczucie głodu, a w konsekwencji tycie. Dlatego ważne jest, aby raz na zawsze zmienić swoje nawyki żywieniowe oraz wzbogacić dietę o składniki pomagające zachować stałą wagę i zminimalizować skutki braku naturalnej osłony estrogenowej. Okres menopauzy wiąże się z wieloma dolegliwościami, które wpływają na znaczne pogorszenie jakości życia kobiet.

Dieta bogata w fitoestrogeny

Dieta w okresie menopauzy powinna być bogata w naturalne hormony, zwane fitoestrogenami. Okazuje się, że fitoestrogeny mogą nie tylko wpłynąć na złagodzenie typowych objawów związanych z klimakterium, ale także chronią nas przed rozwojem osteoporozy i miażdżycy.

Fitoestrogeny, czyli estrogeny pochodzenia roślinnego, mają zbliżoną strukturę chemiczną do żeńskich hormonów płciowych i mogą skutecznie uzupełniać ich braki w momencie, kiedy jajniki stopniowo tracą swoją aktywność.

Należy pamiętać, aby w codziennym jadłospisie znalazły się pokarmy zawierające wapń, takie jak chudy nabiał i produkty pełnoziarniste. Pozwala to wzmocnić kości i uchronić organizm przed osteoporozą – chorobą, na którą wyjątkowo często zapadają kobiety w wieku pomenopauzalnym. Dla prawidłowego przyswajania wapnia istotne jest regularne spożywanie posiłków bogatych w fosfor, np. ryb, drobiu, pieczywa razowego. Kluczową rolę odgrywa również witamina D, która wytwarzana jest w skórze pod wpływem słońca.

W okresie zimowym jej źródłem są przede wszystkim produkty mleczne oraz tłuste ryby. Unikać należy z kolei dużych ilości soli i kawy, których nadmiar spowodować może znaczne odwapnienie kości. Ograniczyć należy spożycie tłuszczów zwierzęcych oraz produktów takich jak: cukier, słodycze, tłuste sery, masło, śmietana, żółtka jaj i napoje alkoholowe. Umiarkowany wysiłek fizyczny połączony z dobrze skomponowaną dietą pozwala kobietom zachować młodość i dłużej cieszyć się zgrabną sylwetką oraz zdrowym, aktywnym życiem.

Wskazówki jak utrzymać prawidłową wagę i cieszyć się zdrowiem:
– spożywaj co najmniej trzy posiłki dziennie
– jedz posiłki o regularnych porach
– rano przed wyjściem do pracy nie zapominaj o śniadaniu
– przygotowuj jedynie urozmaicone dania
– przynajmniej raz dziennie jedz ciemne pieczywo lub mousli
– pij codziennie około 2 szklanki chudego mleka lub zjadaj niskotłuszczowe produkty mleczne
– co najmniej 2 razy w tygodniu jedz ryby
– jak najczęściej zastępuj mięso innymi składnikami bogatymi w białko, – jak soja czy soczewica
– używaj jedynie oleju roślinnego
– do każdego posiłku jedz przynajmniej jedno warzywo lub owoc
– unikaj słodyczy
– unikaj alkoholu
– nie pal papierosów
– ograniczaj picie kawy, a jeśli już musisz pij bezkofeinową lub słabą
– ogranicz spożywanie soli i ostrych przypraw

Joanna Kotlińska

Joanna Kotlińska

Joanna jako nasz edytor pracuje nad tym, aby każda porcja wiedzy była merytoryczna i praktyczna. To osoba o wielu pasjach; począwszy od dietetyki przez muzykę, aż po trenowanie Krav Magi. Z wykształcenia jest doktorem nauk medycznych i pomaga nam rozróżnić prawdy i mity na temat zdrowia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *