Na czym polega cyfryzacja?

Firmy budujące strategię cyfryzacji na samym początku działania muszą zrozumieć, na czym dokładnie ona polega. Badania Orange Insights wskazują, że jej kwintesencją jest analityka. Trzeba jednak pamiętać, że bez utworzenia hurtowni danych oraz digitalizacji procesów, nie można myśleć o transformacji cyfrowej.

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw w ostatnim czasie decyduje się na transformację cyfrową. Jej zakres oraz przebieg uzależniony jest od postawionych celów. Proces ten charakteryzuje się ciągłymi zmianami. Wyniki badania Orange Insights wykonane przez ICAn Research wskazują, że około 8% dużych firm i korporacji wprowadza nowe technologie do swoich modelów biznesowych. Cyfryzacja tym samym jest dla nich kluczowym narzędziem do powiększania efektywności rynkowej. Idealnym przykładem mogą być e-commerce oraz bankowość, gdzie granica między technologią a tradycyjnym biznesem całkowicie się zaciera. W ich przypadku inwestycja w cyfryzację jest obarczona sporym ryzykiem niepowodzenia, bowiem takie firmy najszybciej adaptują nowe technologie.

Większość polskich przedsiębiorstw, bo aż 58% w inny sposób podchodzi do transformacji cyfrowej. Firmy te działają punktowo, wykorzystując technologię do transformacji konkretnych funkcji, zespołów czy też procesów. Powyżej wspomniana grupa firm patrzy na cyfryzację pod kątem pragmatycznym, a hasłem, które wytycza kierunki zmian jest poprawa efektywności.

Największa dynamika cyfryzacji widoczna jest szczególnie w branży handlowej. Wszystkie firmy handlowe w różnym tempie wprowadzają nowe technologie. Wiedzą, że bez innowacji nie uda się wygrać na konkurencyjnym rynku. Takie inwestycje są nieuniknione, ale zwrot zainwestowanego kapitału może być różny. Wszystko zależy od skali inwestycji i wykorzystanej technologii.

Dokonując transformacji trzeba zadbać o kilka elementów, takich jak digitalizacja obszaru biznesowego, budowanie bazy danych, czy też dodaniu narzędzi do przeprowadzenia analizy zbioru. Jeśli wszystkie te procesy zostaną przeprowadzone prawidłowo, transformacja przyniesie wówczas dla przedsiębiorstw maksymalne korzyści.

O fazach transformacji cyfrowej wypowiedział się również światowy lider IBM Institute for Business Value, Peter Korsten. „Transformacja cyfrowa ma dwie fazy: pierwszą jest innowacja, wprowadzanie nowych rozwiązań, a drugą sprawdzanie wdrożeń i reinwencja. To, że firma musi być cyfrowa, to już oczywistość. Wyzwaniem jest zweryfikowanie, na ile cyfryzacja prowadzona jest we właściwym kierunku, i analiza, co trzeba zmienić”.

Jednym z najważniejszych wniosków badania przeprowadzonego przez Orange Insight jest fakt, że polskie firmy cyfryzują swoją sprzedaż. Menedżerowie najczęściej wskazują dobre wdrożenie CRM jako źródło sukcesu, a nieudane jako największą barierę w rozwoju sprzedaży. Kluczem jest dostosowanie wdrażanych systemów do procesów realizowanych w firmie. Odwrotne podejście najczęściej ogranicza efektywność.

Największym wyzwaniem dla polskich przedsiębiorstw wydaje się być analizowanie danych. Nieco ponad połowa dużych organizacji w Polsce uważa, że nie ma takich kompetencji, z kolei najbardziej zaawansowane rozwiązania sztucznej inteligencji stosuje w naszym kraju jedynie jedna na sto dużych firm. Reasumując, transformacja cyfrowa jest szeregiem szeroko zakrojonych, holistycznych działań, które powinny obejmować wspólną wizję oraz jednolitą strategię.

Sebastian Szydłowski

Sebastian Szydłowski

Sebastian Szydłowski mieszka i pracuje w Irlandii, gdzie zdobył tytuł naukowy z dziedziny nauk farmaceutycznych. Web developer z zamiłowania, expert SEO od dwóch lat związany z marketingiem internetowym. Nie głosuje, inwestuje na Forex i dba o wysokie rankingi stron swoich klientów. Wszystkie artykuły autora

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *