Na czym polega linkbuilding i czy jest skuteczny?

Linkbuilding to nic innego jak pozyskiwanie linków z innych stron. Ma to na celu budować wyższą pozycję witryny pod kluczowymi dla niej frazami. Często linkbuilding stosowany jest wzajemnie z marketingiem szeptanym w celu budowania świadomości marki, co pozwala na dotarcie do potencjalnych klientów.

Linkbuilding był ważnym procesem, jeśli chodzi o pozycjonowanie stron. Jest to czas przeszły bowiem od 2017 roku linkbuilidng dalej jest ważnym procesem, ale jego znaczenie się zmieniło.

Naturalny proces pozyskiwania linków do strony nigdy nie ulegnie zmianie. Cały internet to jedna wielka siec i strony łączą się ze sobą linkami. Niekiedy użytkownicy, którym podoba się treść na danej stronie, sami linkują do niej na zewnętrznych serwisach takich jak blogi czy fora internetowe. Jednak często to właściciele stron muszą zadbać o dystrybucję treści na innych witrynach. Aby linkbuilding dał efekty, linki nie muszą być pozyskiwane w sposób naturalny. Linki przede wszystkim musza mieć sens i logiczne uzasadnienie. Trzeba pamiętać, że najmocniejsze linki nie pochodzą ze stron, które są dobrze wypozycjonowane. Najmocniejsze linki pochodzą z witryn, z których kierowany jest ruch do docelowej strony.

Gdzie pozyskiwać linki do strony?

1. Fora internetowe

Fora internetowe to chyba najpopularniejsza opcja jeśli chodzi o zdobywanie linków prowadzących do naszej strony. Link pod postacią anchora można zamieścić nie tylko w treści posta, ale także na profilu czy w sygnaturze. Trzeba pamiętać o tym, że nie każde forum pozwala na dodawanie linków świeżym kontom, więc bardzo ważna jest autentyczność i staż danego profilu. Na forum internetowym użytkownicy często zadają pytania, a więc możemy im na nie odpowiadać kierując ich na stronę, która może pomóc w rozwiązaniu ich problemu czy zaoferować usługę.

2. Blogi

Najlepszą formą pozyskiwania linków z bloga jest posiadanie własnego, gdzie będziemy tworzyć merytoryczne treści linkując do ważnych stron naszej strony. W przypadku posiadania strony sklepu internetowego na blogu możemy na blogu napisać recenzje danych produktów i potem frazy związane z produktem podlinkować w artykułach. Warto też nawiązać współpracę z blogerami i postarać się o możliwość wpisu gościnnego. Taki wpis może być m.in w formie wywiadu albo samodzielnym wpisem.

3. Katalogi firm

Katalogi firm to idealne miejsce na pozyskanie bardzo mocnych linków do strony. Warto wybierać najlepsze katalogi, a jeśli budżet na to pozwala to nawet te komercyjne. Korzystanie z takich stron jest bardzo dobrym rozwiązaniem, gdyż nie musimy dodawać bardzo dużo linków do mniej wartościowych katalogów. Skupiając się na najlepszych katalogach oszczędzamy swój czas i nie narażamy się na ewentualne filtry ze strony google, który często kara właścicieli stron za linkowanie w zbyt wielu miejscach w krótkim czasie.

4. Social media

Pozyskiwanie linków z social media nie mają bezpośredniego czynnika rankingowe, ale jeśli posty z linkami do strony są często udostępniane to ma to wpływ na współczynnik zaufania wyszukiwarki do witryny. W ten sposób możemy budować swój wizerunek i pozyskiwać nowych klientów.

  • Artykuły sponsorowane
  • SWL – System wymiany linków
  • Pressel pages
  • Podlinkowanie niedziałający odnośników
  • Wymiana linków ze stronami partnerskimi
  • Informacje prasowe
  • Serwisy typu Youtube

Na co należy zwrócić uwagę przy linkbuildingu?

Dawniej bardzo ważną rzeczą było, aby linki pozyskanych z innych stron miały atrybut dofollow. Jest to znak dla wyszukiwarki Google, że strona, do której odsyła link, jest wartościowa. A przynajmniej tak ludzie myśleli i myślą nadal. Atrybut dofollow przekazuję moc stronie, do której prowadzi link. Jaka moc? Ja zawsze myślałem, że moc jest z nami. Atrybut nofollow to znak dla robota, żeby nie go nie śledził. Czyli robot ignoruje link, jakby go w ogóle nie było. Ale czy na pewno? Dawniej tak było. Dzisiaj robot bierze pod uwagę wszystko i nofollow nie oznacza ani słabej treści, ani brak wpływu na SEO. Skoro od trzech lat Google decyduje o wartości linków, wiec rel nie ma żadnego znaczenia. Nofollow to też link, który ma znaczenie i który może skierować dużo ruchu na stronę, jeśli jest umieszczony w dobrym i widocznym miejscu. Do tego nofollow przekazuje zaufanie.

Na co zwracać uwagę podczas budowania linków? To oczywiste. Nie linkujemy dla pozycjonowania i robotów, tylko dla przekierowania ruchu na docelową stronę.

Warto skorzystać z dedykowanych narzędzi

Pozyskiwanie linków z innych stron to proces, który ma na celu zwiększenie widoczności danej strony w wyszukiwarce. Dobra strategia linkowania pozwala znacząco zwiększyć ruch na stronie. Natomiast pozyskiwanie linków ze słabych i podejrzanych domen może nieść za sobą konsekwencję w postaci filtru. Dlatego warto monitorować profil linkowy. Może się też okazać, że ktoś życzliwy zainwestował w linki do naszej strony, które mają na celu zaniżenie pozycji w wyszukiwarkach.

Sebastian Szydłowski

Sebastian Szydłowski

Sebastian Szydłowski mieszka i pracuje w Irlandii, gdzie zdobył tytuł naukowy z dziedziny nauk farmaceutycznych. Web developer z zamiłowania, expert SEO od dwóch lat związany z marketingiem internetowym. Nie głosuje, inwestuje na Forex i dba o wysokie rankingi stron swoich klientów. Wszystkie artykuły autora