8 mitów dotyczących pozycjonowania

W branży SEO techniki i wykorzystywane narzędzia co pewien czas się zmieniają. Wiąże się to z tym, że algorytmy wyszukiwarek aktualizowane są nawet kilkaset razy w skali roku. To powoduje, że odnotowanie zmian jest trudne nawet dla dobrego specjalisty SEO. Przez kilkanaście lat rozwijania się branży SEO na temat pozycjonowania narosło wiele mitów. W artykule nie tylko wymienię najważniejsze z nich, ale również postaram się je obalić.

Link building – największy mit bieżącego stulecia

Do niedawna jednym z głównych działań był linkbuilding. Wciąż panuje przekonanie że pozycjonowanie to linkowanie i należy budować jak największą ilość linków do danej domeny. Okazuje się jednak, że praktyka ta przestała być korzystna i dziś poświęca się jej coraz mniej czasu.

Oczywiście, naturalne linki nadal są pożądane, jednak systemy wymiany linków czy linki zakotwiczone we frazach nie dają już takiego efektu jak kiedyś. Natomiast produkowanie dużej ilości linków nienaturalnych jest równoważne z zaśmiecaniem internetu, a tym samym karane przez Google. Tendencja ta spowodowała, że zaczęto tworzyć bezwartościowe treści z punktu widzenia użytkownika internetu, a nie działań SEO.

EMA (Exact Match Anchor) – ankory nie mają znaczenia

Frazy z zakotwiczonym linkiem (anchor text) miały duże znaczenie i zwiększały pozycje stron w wynikach wyszukiwania. Dziś nie dość, że Google decyduje o jakości linków, to jeszcze bierze pod uwagę treści, która otacza link. Największym uznaniem każdej wyszukiwarki cieszą się linki naturalne, za to zakotwiczenie jest najczęściej wynikiem efektu logiki. Slowa-kotwice są tak dobrane, żeby użytkownika odesłać do innej strony w odpowiednim momencie. Pozycjonowanie stron z umieszczeniem nienaturalnych linków w najlepszym razie będzie ignorowane. W najgorszym, Google założy filtr na stronie, której widoczność automatycznie spadnie.

Wpływ mediów społecznościowych na wyniki pozycjonowania

Google oficjalnie mówi o tym, że media społecznościowe nie są brane pod uwagę przy indeksowaniu stron w wyszukiwarce. Dlatego umieszczanie odnośników w postach na Facebooku nie pomoże w osiąganiu wysokich pozycji. Link do strony, jeśli jest umieszczony w dobrze widocznym miejscu, może spowodować zdecydowanie większe zainteresowanie witryną.

Narzędzia SEO nie zapewniają o wysokiej pozycji

Niektórzy uważają, że wykorzystywanie narzędzi SEO spowoduje natychmiast osiągnięcie wysokiej pozycji w Google. Nic bardziej mylnego! Wszelkie oprogramowanie służy dokładnej analizie i zaplanowaniu kampanii oraz ma na celu pomóc Ci w osiąganiu wyników. Dzięki narzędziom możesz się dowiedzieć, które działania powinieneś wykonać teraz, a które za miesiąc. Twoja przemyślana i zaplanowana trategia SEO spowoduje, że Twój klient lub strona zaczną osiągać wysokie pozycje w Google.

Pozycja witryny a Google AdWords

Wykupienie reklam w Google AdWords w żaden sposób nie przyczynia się do osiągania wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Myślenie, że po wykupieniu reklam witryna internetowa natychmiast podniesie swoją pozycję, jest błędne. Wszystkie kampanie w Google AdWords mają jedynie pośredni wpływ na osiągane pozycje, a wysokie wyniki i pozycje organiczne to skutek przede wszystkim przemyślanej strategii, a nie zainwestowanych pieniędzy.

Szybkie wypromowanie witryny

Pozycjonowanie, a co za tym idzie – wypromowanie witryny – jest procesem złożonym i długofalowym. Budowanie backlinków, zaplecza, treści, optymalizacja – na to wszystko potrzeba czasu i wcale nie jest powiedziane, że efekty tych działań widoczne będą od razu. Czasami mimo ciężkiej pracy przez dłuższy czas nie osiąga się zakładanych wyników, a pojawiają się one dopiero później. Dlatego opcja błyskawicznego wypromowania witryny po prostu nie istnieje.

Stałość pozycji w wynikach wyszukiwania

Pozycjonować stronę i pracować nad wynikami wyszukiwania należy cały czas, a raz osiągnięta wysoka pozycja w wyszukiwarkach nie oznacza, że strona już ją zachowa na zawsze. Wzrosty i spadki będą się zdarzać z wielu powodów. Ten główny to fakt, że inne strony się rozwijają i publikują świeże treści.

Pierwsze miejsce w rankingu jest najlepsze

Moi klienci często nie rozumieją, że pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania na wybrane słowa kluczowe nie jest najważniejsze. O pierwsze miejsce w konkurencyjnych branżach trwa ogromna walka i obecność w top 10 jest już wielkim sukcesem. Użytkownicy internetu nie patrzą jedynie na najwyżej umieszczony wynik. Dużo osób szukając czegoś, przegląda nawet wszystkie strony z wynikami wyszukań. Będąc na pierwszej stronie, można powiedzieć śmiało, że cel został osiągnięty. Jednak wciąż panuje przekonanie, że pierwsze miejsce zbiera 90% kliknięć. Jest wiele badań marketingowych, które pokazały, że jest zupełnie odwrotnie.

Sebastian Szydłowski

Sebastian Szydłowski

Sebastian Szydłowski mieszka i pracuje w Irlandii, gdzie zdobył tytuł naukowy z dziedziny nauk farmaceutycznych. Web developer z zamiłowania, expert SEO od dwóch lat związany z marketingiem internetowym. Nie głosuje, inwestuje na Forex i dba o wysokie rankingi stron swoich klientów. Wszystkie artykuły autora

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *