Jak pisać teksty SEO?

Pisanie tekstów na strony internetowe jest trudnym wyzwaniem. Sztuka SEO polega na tym, aby treść była interesująca dla użytkownika i jednocześnie zrozumiała dla robotów indeksujących. Skuteczne teksty SEO pomagają poprawić widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania i generować w ten sposób ruch w witrynie. Jak to osiągnąć? To proste. Napisz, zredaguj i na końcu dokonaj optymalizacji tekstu. Jeśli ta ostatnia wskazówka zajmuje ci mniej niż trzy godziny, to znaczy, że coś źle zrobiłeś.

Pomysł na tekst bierze się z potrzeby marketingu

Wszystko zaczyna się od pomysłu na tekst. Zastanów się, o czym chcesz napisać, co jest ważne dla klientów, jakich informacji poszukują. Inspiracje można czerpać z wyszukiwarki, Google Trends lub stron konkurencji. Przy wyborze tematu kieruj się jego popularnością. Przygotowując artykuł, od razu zwracaj uwagę na frazy kluczowe.

Dobierz 2-3 najważniejsze słowa kluczowe

Przed rozpoczęciem pisania przeprowadź analizę słów kluczowych (tzw. keyword research). Za pomocą wspomnianego już Planera słów kluczowych oraz wielu innych narzędzi (np. Answer The Public lub Ubersuggest) wyszukaj frazy, które cieszą się wysoką liczbą wyszukiwań i są powiązane z tematem Twojego tekstu. Wybierz 2-3 główne wyrażenia nawiązujące do artykułu, które pojawią się kilkukrotnie w treści. Skuteczne teksty SEO muszą być wartościowe dla użytkowników. To znaczy porady albo ciekawe fakty. Jeśli w co drugim zdaniu jest słowo kluczowe, tekst będzie się źle czytało.

Wybierz frazy z długiego ogona

Poszukaj także długoogonowych słów kluczowych (tzw. frazy z długiego ogona lub long tail), które wyszukują użytkownicy. Tego typu wyrażenia dobrze jest wykorzystać jako śródtytuły –Ile gotować kaszę jaglaną?Pomysły na przygotowanie kaszy jaglanejWartości odżywcze kaszy jaglanej. Zapytania internautów mogą stanowić ciekawe inspiracje na kolejne akapity artykułu.

Zaplanuj rozmieszczenie fraz w tytule, śródtytułach i treści

Słowa kluczowe należy umieścić w różnych miejscach w tekście – w tytule, śródtytułach, poszczególnych akapitach. Jeśli przed pisaniem zaplanujesz strukturę artykułu i uwzględnisz w niej rozmieszczenie fraz, później o wiele łatwiej przejdziesz przez etap optymalizacji tekstu pod SEO. Redakcja tekstu na stronę internetową wymaga poznania grupy docelowej. Jeśli są to specjaliści z branży, możesz posługiwać się językiem technicznym. Gdy artykuł jest skierowany do osób niezaznajomionych z tematem, wybierz proste słownictwo i stosuj wiele porównań. Redagując tekst, zwróć uwagę na tytuł – musi być przyciągający. Tytuł i zajawka są elementami, które najczęściej decydują o wejsciu na stronę. Tytuł powinien przekazywać główną myśl treści SEO, prezentując ją w sposób ciekawy i wzbudzając zainteresowanie czytelnika. Angażujące tytuły mają formę pytań i rankingów:

  • Co to jest pozycjonowanie?
  • 5 wskazówek dotyczących optymalizacji serwisu
  • Jak zwiększyć widoczność w sieci? Poznaj 6 wskazówek!

Długie teksty na stronach internetowych są korzystne z punktu widzenia pozycjonowania, jeśli jest to wysokiej jakości, unikalny content. Wyszukiwarka Google preferuje wpisy z rozbudowaną treścią i naturalnie wplecione słowa kluczowe. Znaczenie ma również opisanie wszystkich kwestii istotnych z punktu widzenia użytkownika i perspektywa.

Dane techniczne tekstu SEO

Tekst na stronę główną > 2500 zzs,
Tekst na podstronę kategorii > 2500 zzs,
Opis produktu > 1500 zzs.

Tekst SEO musi być odpowiednio sformatowany, aby przyniósł oczekiwany efekt. Nie twórz długich bloków tekstu – dziel je na akapity, wplataj śródtytuły, stosuj wypunktowania i pogrubienia. Przejrzyste artykuły są lepiej oceniane przez wyszukiwarkę. Lubią je także użytkownicy, ponieważ łatwiej się je czyta i nie męczą wzroku.

Naturalne rozmieszczenie fraz oraz stosowanie synonimów

Już na etapie redakcji nasycaj tekst słowami kluczowymi w dokładnym dopasowaniu i w odmianach. Korzystaj także z wyrazów bliskoznacznych: sklep internetowy = sklep online, szafka nocna = stolik nocny itp. Frazy rozmieszczaj w różnych miejscach w tekście, unikając schematów i „przemęczenia” treści słowami kluczowymi.

Unikalność treści

Inspiruj się, ale nie kradnij – takiej zasady powinni przestrzegać wszyscy copywriterzy i redaktorzy tekstów na strony internetowe. Algorytm Panda nie toleruje kopii treści, więc serwisy, które mają duplikaty, spadają w wynikach wyszukiwania. Unikalność i oryginalność treści jest ważna również z punktu widzenia pozyskiwania użytkowników. Staraj się więc tak rozwijać temat, aby zaprezentować go w wyjątkowy sposób i przemycić informacje, które nigdzie indziej się nie pojawiają.

Poprawność językowa

Literówki zdarzają się każdemu, a edytor tekstowy nie jest w stanie wyłapać wszystkich błędów. Po napisaniu tekstu koniecznie sprawdź go pod kątem poprawności językowej – skontroluj szyk zdań, interpunkcję, stylistykę. Nie rób tego od razu po zakończeniu redakcji – najlepiej siądź ponownie do tekstu na świeżo albo oddaj go w ręce innego redaktora lub korektora, który wyłapie błędy, których Ty nie zauważysz.

Optymalizacja treści pod SEO

Optymalizacja to ważny krok w procesie przygotowywania SEO artykułów. Wymaga doświadczenia i wiedzy dotyczącej pozycjonowania, a także pewnej umiejętności spojrzenia na tekst oczami użytkownika. Warto więc zadbać o takie elementy jak:

Nasycenie tekstu słowami kluczowymi

Podczas pisania tekstu nie zawsze zwracamy uwagę na frazy, chociaż jeśli o nich pamiętamy, późniejsza optymalizacja treści pod tym kątem nie będzie potrzebna. Niestety, nie ma współczynnika wskazującego, ile słów kluczowych powinno znaleźć się w dobrze zoptymalizowanej treści. Na pewno w każdym akapicie. Ale w zależności od długości paragrafu, słowo kluczowe należy zamieścić raz, dwa razy lub kilkukrotnie.

Unikalne wprowadzenie do tekstu (lead/zajawka)

Przygotuj unikalne, krótkie wprowadzenia do artykułu publikowanego na stronie. Niektóre systemy zarządzania treścią tworzą zajawkę, zaciągając kilka pierwszych zdań tekstu. Powoduje to wewnętrzną duplikację treści i nie sprzyja pozycjonowaniu serwisu. Jeśli masz tylko taką możliwość, redaguj oryginalne opisy.

Poprawna struktura nagłówków

Śródtytuły oznaczaj nagłówkami od H1-H6, pamiętając o ich hierarchii. Jest to też doskonałe miejsce na wplecenie fraz, które ciężko jest zamieścić w formie naturalnej w artykule.

Obrazki i infografika z atrybutami alt

Tuninguj treść grafiką. Z banków zdjęć możesz pobrać obrazy i zamieścić je na swojej stronie. A infografikę wykorzystaj do przekazania najważniejszych informacji, danych liczbowych, wykresów, podsumowań. Zdjęcia pomagają pozyskać użytkowników z googlowskiej wyszukiwarki grafiki. Aby tak się stało, konieczne jest uzupełnienie atrybutu „alt”, opisującego robotom wyszukiwarki, co znajduje się na obrazie. Można tutaj przemycić słowa kluczowe odpowiadające tematyce grafiki.

Linkowanie wewnętrzne

Wykorzystaj artykuł do poprawy indeksowania serwisu, umieszczając linki do innych tekstów i podstron. Dzięki wewnętrznym odnośnikom skierujesz użytkowników do informacji, oferty, produktów, które mają dla kluczowe znaczenie. Linki umieszczaj pod wyrażeniami powiązanymi z tematyką linkowanej podstrony.

Opracowanie metaznaczników (opis i tagi)

Optymalizacja tekstu pod SEO obejmuje też przygotowanie metaznaczników wyświetlanych w wynikach wyszukiwania – Title oraz Description. Tytuł strony jest jednym z czynników rankingowych, więc powinien zawierać słowa kluczowe. Z kolei opis witryny ma charakter marketingowy i zachęca do kliknięcia w link. Obecność fraz nie jest wymagana, ale dobrze jest je zamieścić.

SEO Copywriting – sztuka pisania dla użytkownika i wyszukiwarki

Napisanie interesującego i dobrze zoptymalizowanego tekstu pod SEO dla większości copywriterów stanowi wyzwanie. Potrzeba tutaj nie tylko umiejętności lekkiego pióra, ale również kreatywności i znajomości podstawowych zasad pozycjonowania. Ale to dopiero poczatek procesu SEO. Teksty zamieszczane na stronach internetowych trzeba analizować pod kątem ruchu, widoczności w wynikach wyszukiwania oraz regularnie aktualizować.

Andrzej Koprowski

Andrzej Koprowski

Andrzej Koprowski interesuje się dziennikarstwem internetowym. Pisze regularnie dla wielu portali internetowych oraz pomaga nam w kreatywnej współpracy. Absolwent Politechniki Śląskiej. Wszystkie artykuły autora

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *