Jak przeprowadzić udany kurs szkoleniowy?

Nie wszystkie firmy mają personel szkoleniowy. Jest to bowiem rozwiązanie, które sprawdza się tylko w dużych organizacjach, gdyż utrzymanie takiego personelu to dodatkowe koszty. Niezależnie od tego, czy właśnie otrzymałeś zlecenie od szefa na opracowanie szkolenia, czy jesteś menedżerem, który chce przeszkolić swój personel w zakresie określonych umiejętności, stoisz przed poważnym wyzwaniem. I choć większość z nas na pewno wzięła udział w jakimś kursie szkoleniowym, to zapewne niewielu zastanawiało się, jak opracować udany program nauczania. Jeśli jesteś w podobnej sytuacji – nie panikuj! W tym artykule podpowiadamy jak podejść do tego wyzwania.

Ustal założenia i zbierz niezbędne informacje

Na początku trzeba ustalić założenia i cele szkolenia. Jeśli zostałeś poproszony o zorganizowanie wewnętrznego kursu, postaraj się dowiedzieć od swojego przełożonego, czego dokładnie ma ono tyczyć. Co w założeniu mają osiągnąć kursanci dzięki temu szkoleniu? Jaką wiedze powinni posiąść lub jakie umiejętności powinni nabyć? Czy ma być wydany certyfikat? Jeśli tak, to co ma poświadczać? Oficjalne kwalifikacje czy tylko potwierdzić uczestnictwo? Potrzebny też będzie arkusz ewaluacyjny, który posłuży do oceny kursantów. W tym celu należy stworzyć listę odpowiednich pytań. Odpowiedzi na te pytania udzielane przez kursantów pozwolą ocenić, czy cele zostały osiągnięte. Ważne jest też, aby zebrać dodatkowe informacje po zakończeniu szkolenia. Ankieta wypełniania przez uczestników zwykle pozwala ustalić, czy kurs był dobrze zorganizowany, lub czy wymaga implementacji zmian i poprawy jakości. Przede wszystkim trzeba ustalić, czy uczestnicy nauczyli się tego, czego mieli się nauczyć. Czy kurs był dla nich interesujący? Dobrze jest też oddać im głos i poprosić o sugestie i osobiste opinie.

Dowiedzieć się czegoś o samych uczestnikach

Ważne jest, aby dowiedzieć się czegoś o przyszłych uczestnikach szkolenia. Przede wszystkim różnice w poziomie umiejętności. Jeśli wszyscy uczestnicy należą do tej samej grupy zawodowej lub mają w przybliżeniu tę samą wiedzę, wtedy będzie łatwiej prowadzić zajęcia. Jeśli natomiast grupa szkoleniowa nie jest jednolita i uczestnicy różnią się miedzy sobą pod różnymi względami, wtedy nauczanie trzeba dostosować do osoby, która ma najniższego poziom wiedzy. Jest to dla prowadzącego dodatkowe utrudnienie gdyż nie będzie w stanie efektywnie panować nad klasą. Gdy jedna osoba nie nadarza za tematem, uwaga prowadzącego skupia się zwykle na tej osobie. W tym samym czasie inni zaczynają się nudzić i zajęcia się wydłużają. Dlatego dobrym pomysłem jest sporządzenie kwestionariusza, który pozwoli ocenić różnice między uczestnikami. Dzięki temu można lepiej zaplanować zajęcia i przygotować się na takie sytuacje.

Jeśli uczysz kadrę kierowniczą wyższego szczebla, musisz mieć jasno ustalone wymagania. Na tym etapie kursy są bardzo specjalistyczne, konkretne i skupiają się na wąskim wycinku jakiejś kwestii. Dowiedz się, na jakiej wiedzy lub na jakich umiejętnościach im zależy, dzięki czemu będziesz mógł łatwo opracować program nauczania. Ale pamiętaj, że z drugiej strony nie da się stworzyć kursu, który spełni oczekiwania wszystkich. Dlatego jeśli osiągniesz 80% tego, co zaplanowałeś osiągnąć w założeniach szkolenia, będzie ono sukcesem.

Zaplanuj ramy czasowe

Długość sesji będzie zależeć od planowanego programu nauczania i od tego, co chcesz, aby kursanci z niego wynieśli. Pamiętaj, aby uwzględnić wiele przerw, co pozwoli ludziom na skupienie uwagi. A jeśli szkolenie lub seminarium jest poufne, lub zawiera kontrowersyjne wątki, możesz rozważyć jego organizacje poza siedzibą firmy. Zaplanuj co najmniej jedną 10-15 minutową przerwę na każde 2 godziny zajęć dydaktycznych.

Rozważ dłuższą przerwę obiadową, jeśli masz w klasie kierowników lub kluczowych pracowników. Będą oni potrzebować trochę więcej czasu na wykonywanie ważnych połączeń telefonicznych przed powrotem na zajęcia. Weź pod uwagę że po każdej przerwie grupa potrzebuje kilka minut oraz uwzględnij trochę czasu na nieoczekiwane przerwy i pytania.

Ustal program nauczania

Program nauczania powinien uwzględniać wszystko: slajdy prezentacji, materiały informacyjne i notatki. Postaraj się, aby zajęcia były ciekawe i dynamiczne. Pamiętaj, że pora po przerwie obiadowej jest najtrudniejsza. Wtedy większość uczestników będzie odczuwać senność, wiec nie mecz ich długim wykładem jak na uczelni. Interaktywna sesja powinna być właśnie przewidziana o tej porze. Upewnij się, że wszyscy uczestnicy szkolenia rozumieją, co się dzieje i nikt nie zostaje w tyle. Najlepiej przejdź się od czasu do czasu między uczestnikami i pytaj każdego z osobna czy cos jest niejasne w tym, co mówisz.

Użyj kombinacji prezentacji i objaśnień, pytań i odpowiedzi oraz interaktywnej pracy. Poproś, aby robili notatki, konsultowali się miedzy sobą albo podziel ich na małe grupy i zorganizuj ćwiczenia polegające na rozwiązaniu problemów. Jeśli uczysz kursu oprogramowania, możesz dać im indywidualne ćwiczenia, a następnie ćwiczenie grupowe z wykorzystaniem oprogramowania. Dzięki temu interakcja w grupie będzie na odpowiednim poziomie. Budowanie więzi klasowej to dobra rzecz!

Zawsze zaoferuj wsparcie i bądź dostępny po zakończeniu sesji

To na wypadek, gdyby studenci mieli jakieś pytania. Pamiętaj też, aby dostarczyć materiały informacyjne i ćwiczenia, aby mogli je przejrzeć. Zadbaj o przestrzeń i miejsce do robienia notatek. Upewnij się, że jest wystarczająco dużo napojów i przekąsek dla każdego. I nie zapomnij o właściwej wentylacji (niezbyt ciepłej i niezbyt zimnej) oraz o wygodnych krzesłach.

Sebastian Szydłowski

Sebastian Szydłowski

Sebastian Szydłowski mieszka i pracuje w Irlandii, gdzie zdobył tytuł naukowy z dziedziny nauk farmaceutycznych. Web developer z zamiłowania, expert SEO od dwóch lat związany z marketingiem internetowym. Nie głosuje, inwestuje na Forex i dba o wysokie rankingi stron swoich klientów. Wszystkie artykuły autora