Jak koła i felgi wpływają na osiągi samochodu?

Opona współczesnego samochodu to jeden z ważniejszych elementów amortyzujących, pochłaniających wstrząsy wywoływane przez nierówności nawierzchni. Im wyższe są boczne ścianki opon, tym lepsza amortyzacja, jaką zapewnia ogumienie. Z drugiej strony im sztywniejsze opony, tym większa responsywność układu jezdnego, stabilność samochodu na zakrętach, zdolność do gwałtownych manewrów. Oznacza to, że wraz ze wzrostem sztywności opon zwiększa się zdolność samochodu do dynamicznej i bezpiecznej jazdy, maleje ryzyko utraty kontroli podczas szybko pokonywanych zakrętów. Jednocześnie jednak oznacza to obniżenie komfortu jazdy. Kompletując koła do samochodu, powinnismy pojsc na kompromis między komfortem i właściwościami „sportowymi”.

Średnica zewnętrzna opon powinna być zawsze taka sama

Podstawowe założenie podczas kompletowania kół jest takie, że zewnętrzna średnica koła pozostaje niezmieniona albo zmienia się w bardzo nieznacznym stopniu w stosunku do średnicy zewnętrznej kół fabrycznych. Z reguły, wybierając felgi i opony, myślimy głównie o wyglądzie samochodu, gdyż zastosowanie większych felg wywołuje złudzenie optyczne: koło wydaje się większe, efektowniejsze, samochód wygląda bardziej interesująco. W praktyce jednak średnica zewnętrzna kół się nie zmienia, gdyż feldze o większej średnicy towarzyszy zwykle opona o niższej ściance bocznej i często szersza. Wiąże się to jednak z istotną zmianą charakterystyki układu jezdnego samochodu, a także wrażliwości na złej jakości nawierzchnię.

Zmiana charakterystyki układu jezdnego samochodu w zależności od tego, czy założymy koła z felgami o małej średnicy i oponami o wysokim profilu oraz stosunkowo niewielkiej szerokości, czy z felgami o dużej średnicy, którym towarzyszą szerokie i niskoprofilowe opony, dotyczy kilku kwestii, przy czym każda skrajność ma swoje zalety i wady.

Jeśli chodzi o przepisy oraz możliwości techniczne, to przy zachowaniu założenia, że średnica zewnętrzna opon pozostaje niezmieniona, średnica felgi może być niemal dowolna – o ile tylko uda nam się dobrać opony, które będą pasować i do obręczy, i do samochodu. Ograniczenia? Ani felga, ani opona nie może wystawać poza nadkole. Należy też się upewnić, że po załadowaniu samochodu koła nie będą ocierać o nadkola i elementy zawieszenia, także podczas skręcania. Tuning w drugą stronę ograniczony jest wielkością tarczy hamulcowej i zacisku hamulca: felga nie może być zbyt mała, gdyż mogłaby ocierać o hamulec. Należy też pamiętać, że szerokość opony powinna być dopasowana do szerokości felgi, co w praktyce oznacza, że tego rodzaju tuning warto konsultować z doświadczonym wulkanizatorem.

Najczęściej spotykane uszkodzenia opon

Opony to elementy samochodu najbardziej narażone na uszkodzenia. Wynika to z faktu, że opony mają bezpośredni kontakt z nawierzchnią. Przyczyn uszkodzenia ogumienia jest bardzo wiele, jedne wynikają z niewłaściwego użytkowania opon, a inne są po prostu wadami fabrycznymi.

Jednym z powodów uszkodzenia jest większe zużycie bieżnika po jednej ze stron oraz widoczne zadrapania na krawędziach wzdłużnych. Główną przyczyną nierównomiernego zużywania się bieżnika jest przede wszystkim nieprawidłowa zbieżność kół. Tego typu uszkodzenia nie dyskwalifikują opony z użytkowania, jeśli wciąż spełnia ona wymagania techniczne. Aby zapobiec dalszemu postępowi niszczenia opony, należy ustawić geometrię kół zgodnie z zaleceniami producenta samochodu, mając na uwadze stopień zadrapań na oponie.

Kolejnym, najczęściej spotykanym uszkodzeniem jest wypolerowana i regularna powierzchnia występująca tylko po jednej stronie bieżnika. Uszkodzenie wynika najczęściej z powodu niewłaściwego nachylenia koła do pionu. Opona może być dalej eksploatowana, jednak należy ustawić prawidłowo jej geometrię.

Natomiast w przypadku większego zużycie bieżnika w środkowej części, możemy być pewnie, że jest nadciśnienie w oponie. Z kolei za naderwania gumy znajdujące się najczęściej w okolicach lameli oraz rowków odpowiedzialny jest nasz styl prowadzenia samochodu. Agresywna i szybka jazda po krętych drogach potęguje to zjawisko i znacząco przyczynia się do skrócenia żywotności opony.

Problem dotyczący głównie starych opon to boczne pęknięcia, które powstają dzięki działaniu różnych czynników zewnętrznych. Opony najbardziej wrażliwe są na działanie ozonu, promieni ultrafioletowych, a także wysokiej temperatury otoczenia. Niewielka zmiana rozmiaru felg i opon nie tylko korzystnie wpływa na wygląd samochodu, lecz także poprawia jego zachowanie na drodze.

Ekstremalne zmiany powodują jednak skutki uboczne, takie jak pogorszenie komfortu resorowania oraz ryzyko uszkodzenia opon i felg. Nie należy tego lekceważyć tak jak nie należy lekceważyć wzrostu spalania związanego z zastosowaniem ekstremalnych kół.

Andrzej Koprowski

Andrzej Koprowski

Andrzej Koprowski interesuje się dziennikarstwem internetowym. Pisze regularnie dla wielu portali internetowych oraz pomaga nam w kreatywnej współpracy. Absolwent Politechniki Śląskiej. Wszystkie artykuły autora

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *