Sprawdź jak prowadzić marki w Social Mediach.

Prowadząc markę, e-sklep, biznes lub inną działalność, obecnie aby być widocznym w sieci, musimy posiadać konta firmowe w social mediach. Dzieje się tak dlatego, że najpopularniejsze portale społecznościowe skupiają wiele osób, które bardzo często wyszukują tam informacji na temat np. usług czy produktów. Założenie prowadzenie konta powinno jednak odbywać się w określony sposób, aby nasza marka wzbudzała pozytywne emocje, zaufanie i skłaniała do zakupów. W tym tekście podpowiadamy jak prowadzić konto marki w social mediach i na jakie elementy warto zwrócić szczególną uwagę.

Uzupełnienie profilu

Pierwszym i podstawowym krokiem przy tworzeniu profilu marki w social mediach jest jego poprawne uzupełnienie. Przeważnie marki czy osoby prywatne uzupełniają profil jedynie podstawowymi danymi lub pomijają wiele pól. Jest to spory błąd. Tylko w pełni uzupełniony profil ze wszystkimi informacjami budzi zaufanie wśród klientów. Niektóre nawet z pozoru błahe dane, mogą okazać się wręcz kluczowe dla klientów, którzy z powodu ich braku mogą nie skorzystać z naszej oferty. Z pewnością będą to informacje teleadresowe, dotyczące godzin otwarcia i lokalizacji marki czy obszerniejsze dane odnośnie samej oferty, zwrotów, gwarancji czy metod płatności. Uzupełnione profile w 100% w social mediach są też lepiej promowane np. w wyszukiwarkach przez same portale. Najlepszym przykładem może być wizytówka Google Moja Firma na Google Maps czy profile na FB. Jeśli więc zakładamy taki profil, musimy rzetelnie uzupełnić go wszystkimi możliwymi informacjami.

Wartościowy content

Kolejnym istotnym elementem prowadzenia konta marki w social mediach jest content. Wiele marek ponownie nie umieszcza wartościowych treści, chcąc zaoszczędzić środki, czas czy uważając, że w takich miejscach nie ma to sensu — i ponownie taka postawa jest błędna. W social mediach np. na Facebooku, możemy dodawać różne formy contentu takie jak zdjęcia, wideo, posty czy linki do pobrania. Kolejnymi przydatnymi treściami będą raporty, statystyki, poradniki czy e-booki. Content na naszym profilu będzie wpływał pozytywnie na promowanie profilu w wynikach wyszukiwania oraz umożliwi wyszukiwanie go przy okazji poszukiwania poszczególnych postów tematycznych przez użytkowników. Content będzie budował również nasz profesjonalny wizerunek oraz pozwoli polecać nasz profil np. znajomym, jeśli użytkownicy znajdą na nim coś ciekawego.

Porada: Ciekawą opcją jest możliwość umieszczania zdjęć 360 stopni na Facebooku, po których możemy rozglądać się tak jak po wirtualnym spacerze na Google Street View. Zdjęcia te wgrywa się do standardowych albumów i są opatrzone jedynie specjalną ikoną w górnym rogu. Jeśli więc chcemy zatrzymać na nieco dłużej użytkowników portalu społecznościowego na naszym profilu, warto wykonać takie zdjęcie. Może być to element promocji lub np. wnętrze naszej siedziby stacjonarnej.

Angażowanie fanów

Gdy prowadzimy profil w social mediach, zdecydowanie warto angażować fanów i obserwatorów w jego życie. Pusty i martwy profil z pewnością będzie mógł służyć jedynie jako wizytówka. Jeśli jednak będziemy angażowali i zaciekawimy osoby go obserwujące, będziemy mogli liczyć na kolejne polubienia, polecenia i w efekcie wzrost sprzedaży. Angażować fanów można na różne sposoby. Bardzo popularnym na portalach społecznościowym jest zadawanie otwartych pytań lub przeprowadzanie ankiet. Mogą dotyczyć one zarówno naszej marki, jak i np. aspektów niezwiązanych z daną branżą np. planów wakacyjnych. Z pewnością po zadaniu takiego pytania, wiele osób będzie chciało na nie odpowiedzieć i podzielić się swoimi przemyśleniami. Jest to jeden z najlepszych sposobów na wprowadzenie ruchu na naszym profilu. Kolejnym sposobem angażowania odbiorców jest przeprowadzanie konkursu z nagrodami. Mogą być to wręcz symboliczne upominki jak drobny rabat czy kupon, ale z pewnością zainteresują wielu fanów. Kolejnymi sposobami na angażowanie odbiorców jest regularne publikowanie promocji, przeprowadzanie wspólnych akcji np. charytatywnych czy organizowanie eventów.

Porada: Jeśli organizujemy konkurs, warto tworzyć kreatywne zadania jak np. wymyślenie hasła, stworzenie pracy plastycznej czy wykonanie ciekawego zdjęcia. Takie zadanie angażuje dużo bardziej niż samo zgłoszenie.

Reagowanie na negatywne wpisy

Jedną z koniecznych umiejętności, które musimy posiadać, prowadząc konto marki w social mediach, jest reagowanie na negatywne wpisy lub nawet hejt. Sytuacje takie mają w różnej formie miejsce dość często. Należy na nie reagować w odpowiedni sposób, aby zminimalizować straty i ryzyko eskalacji konfliktu. Z pewnością, jeśli pojawi się negatywny komentarz, należy na niego zareagować i starać się rozwiązać sprawę jak najszybciej. Jeśli był opublikowany publicznie, również warto odpowiedzieć na niego publicznie, aby inny fani widzieli, że traktujemy z szacunkiem każdą osobę. Ważna jest szybkość reakcji oraz wyjaśnienie sprawy. Jeśli komentarz był zasłużony lub wina jest sporna, warto naprawić sytuację np. zwracając pieniądze lub wprowadzając zmiany w działaniu firmy. Gdy negatywne komentarze są nieuzasadnione, należy stanowczo zażądać zaprzestania ich dodawania bez konkretnych dowodów czy roszczeń. W przypadku hejtu czy ataków na nas, nie powinniśmy wahać, się powiadomić portal, blokować takie osoby lub zgłaszać sytuacje nawet na policję.

Reklama w Social Mediach

Jeśli prowadzimy konto marki w social mediach, zdecydowanie warto korzystać też z opcji płatnej reklamy na danym portalu. Przeważnie platformy mediów spocznikowych jak np. Facebook czy Twitter mają wbudowany manager reklam, w którym możemy uruchomić płatną promocję. Będzie to np. promowanie posta, reklama graficzna czy video. Jednym z najlepszych sposobów przyciągania klientów do naszego profilu jest stworzenie wartościowego posta np. z wpisem poradnikowym, a następnie jego promowanie za pieniądze. Reklamę taką możemy uruchomić przeważnie już za kilkanaście złotych i dotrzeć z nią do kilkuset — kilku tysięcy osób. Promowany post będzie pojawiać się m. in. w aktualnościach osób, które interesują się modą czy mają określony wiek. O parametrach osób, które zobaczą reklamę, możemy zdecydować samodzielnie targetując ją. Jest to bardzo dobry sposób na zwiększenie zasięgu marki lub promowanie konkretnych produktów w celu sprzedaży.

Sebastian Kaniewski

Sebastian Kaniewski

Sebastian Kaniewski jest magistrem studiów dziennikarskich. Prywatnie interesuje się prawem i szeroko pojętym marketingiem. W wolnych chwilach lubi obejrzeć dobry film lub zjeść coś dobrego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *