Marketing czasu rzeczywistego

Dlaczego real-time marketing jest tak skuteczny i jak go przeprowadzić?

Real time marketing z pewnością jest jedna z bardziej zaawansowanych strategii marketingowych. Wymaga ona odpowiedniego refleksu, stworzenia intrygującego materiału oraz specjalnego podejścia. Daje jednak bardzo wiele korzyści i to w krótkim czasie, co czyni go bardzo atrakcyjną strategią reklamową dla reklamodawcy. W tym tekście przedstawiamy, czym jest real time marketing, dlaczego jest skuteczny, jakie ma plusy oraz podwijamy jak tworzyć kampanie tego typu i na jakie elementy warto zwrócić szczególną uwagę.

Czym jest real time marketing?

Real time marketing jest jednym z bardziej zaawansowanych sposobów promocji marki. Strategia marketingowa ta opiera się na wykorzystywaniu aktualnych – głośnych i rozpoznawalnych wydarzeń np. globalnych czy lokalnych. Może ona również wykorzystywać modę czy pewne trendy w każdej branży. Głównym założeniem real time marketingu jest nawiązywanie do takiego głośnego i rozpoznawalnego wydarzenia oraz właśnie poprzez nie przyciąganie do siebie klientów. Choć sama strategia real time marketingu wymaga wiele zręczności, samo założenie jest proste. Klienci, którzy zobaczą treści związane z danym wydarzeniem, które jest aktualnie niezwykle popularne, będą chcieli sprawdzić informacje właśnie o tym wydarzeniu, a przy okazji będą musieli zapoznać się z naszą marką. Nawiązywanie do aktualnych wydarzeń ma zatem przyciągać do naszej marki klientów oraz odbiorców.

Obecnie real time marketing jest często wykorzystywany przez największe marki i coraz częściej wdrażany przez małe firmy czy osoby prywatne. Wiele marek z uwagą śledzi dane wydarzenia oraz są już na nie wręcz przygotowane — kluczowym bowiem czynnikiem jest też czas. Reklamy marketingowe, które będą nawiązywały do danego wydarzenia, należy “wypuścić w świat” możliwie jak najwcześniej, aby być pierwszymi. Dzięki temu będziemy mogli uzyskać najlepsze efekty oraz spory rozgłos. Dobrym przykładem real time marketingu mogą być wydarzenia polityczne, sportowe, wpadki, wydarzenia na globalną skalę czy unikalne momenty. Marki mogą wykorzystywać zatem pewne wydarzenia do stworzenia oryginalnego materiału związanego z nim. Najczęściej materiały real time marketingowe publikuje się w social mediach, gdyż w tym miejscu istnieje możliwość interakcji z odbiorcami oraz wirtualnego rozprzestrzeniania się danego materiału. Sama reklama lub materiał powinny być również oznaczone odpowiednimi tagami, aby pojawiały się zarówno przy wyszukiwaniu informacji o danym wydarzeniu oraz o naszej firmie. W obu tych przypadkach odbiorcy z pewnością sprawdzą nasz post czy materiał, poszukując informacji o danym wydarzeniu.

Dlaczego marketing czasu rzeczywistego jest skuteczny?

Real time marketing daje wiele korzyści i jest skuteczny z kilku powodów. Pierwszym z nich jest fakt, że odbiorcy — jak wszyscy ludzie lubią być “na bieżąco” z najnowszymi wydarzeniami i uwielbiają śledzić aktualności. Zasada ta jest szczególnie widoczna właśnie przy głównych i ważnych wydarzeniach. Stosując RTM, możemy zatem skorzystać z popularności danej sytuacji i dotrzeć do wielu osób. Kolejnym powodem skuteczności real time marketingu jest ciekawość odbiorców. Jest to jeden z podstawowych odruchów ludzkich, który jest niezwykle silny. Odbiorcy, widząc reklamę lub materiały, które nawiązują do głośnych wydarzeń, z pewnością będą chcieli sprawdzić, czy w tym materiale nie znajdują się informacje, których jeszcze nie posiadają. Odbiorcy będą chcieli poznać nasze zdanie na temat sytuacji, a tym samym wejdą w interakcję z naszą marką.

Jakie korzyści oferuje real time marketing?

Pierwszym plusem jest skuteczność reklamy. Ciekawość oraz chęć bycia na bieżąco z informacjami daje nam bardzo dobre wyniki zainteresowania się reklamą przez odbiorców. Dzięki temu możemy w krótkim czasie uzyskać wiele wyświetleń reklamy oraz tym samym wiele wejść np. w naszą witrynę. Oprócz skuteczności RTM jest też sposobem na kreowanie pozytywnego wizerunku marki. Poprzez zamieszczanie ciekawych memów, postów czy treści, z pewnością zostaniemy zapamiętani. Trafna riposta do danego wydarzenia będzie też jakościowym materiałem i nie będzie traktowana przez odbiorców np. jako spam. Samo przeprowadzenie real time marketingu nie jest skrajnie trudne czy możliwe jedynie dla dużych marek. Korzystać z niego może każda osoba — nawet prywatna, jeśli będzie kierowała się kilkoma wskazówkami. RTM możliwy jest także do zastosowania praktycznie w każdej branży, gdyż nawiązujemy do ogólnego wydarzenia, a sam materiał nie ma konkretnego tematycznego charakteru.

Jak wykonać promocję real time marketingową?

Jeśli chcemy skorzystać z marketingu czasu rzeczywistego, możemy zrobić to, kierując się kilkoma zasadami. Z pewnością reklama powinna być dobrana do odpowiedniej grupy docelowej. Musimy więc dobrać odpowiedni język, przekaz czy styl reklamy. Materiał może być dowolnie łączony z wydarzeniem i może mieć dowolną formę. Dzięki temu będziemy mogli wykazać się kreatywnością oraz stworzyć ciekawy spot czy post. Na wydarzenia należy reagować bardzo szybko, aby nasi odbiorcy nie zdążyli poznać całej sytuacji lub sprawdzali informacje tuż po zapoznaniu się z wydarzeniem. Opublikowanie materiału RTM np. kilka dni po wystąpieniu sytuacji nie będzie już tak efektywne. Rzeczą, o którą powinniśmy zadbać, jest również kanał dystrybucji oraz odpowiednie wyemitowanie reklamy. Im więcej osób ją zobaczy, tym więcej osób skorzysta z materiału. Jest to ważna kwestia, gdyż nawet najlepiej przygotowany i promowany materiał nie będzie widoczny w sieci, zostanie pominięty i niezauważony.

Przykład: Ciekawym przykładem real time marketingu jest wykonana akcja przez markę LEGO, która odwzorowała sytuację z wręczenia nagród na gali, kiedy to aktorzy spontanicznie wyszli na scenę i zrobili sobie wspólne selfie. Sytuację tą z kloców otworzyła marka oraz błyskawicznie upubliczniała, co spotkało się z bardzo pozytywnym przyjęciem i dużym zainteresowaniem.

Sebastian Kaniewski

Sebastian Kaniewski

Sebastian Kaniewski jest magistrem studiów dziennikarskich. Prywatnie interesuje się prawem i szeroko pojętym marketingiem. W wolnych chwilach lubi obejrzeć dobry film lub zjeść coś dobrego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *