Mały budżet reklamowy i reklama w sieci

Sprawdź jak można promować swoją markę przy małym budżecie

Niski budżet reklamowy to problem wielu marek lub osób prywatnych, które chcą promować np. swoje rękodzieło. Reklama w internecie daje jednak w takiej sytuacji wiele możliwości i opcji, z których możemy skorzystać. Ogólnie istnieje kilka sposobów na darmową lub niskobudżetową promocję, która z pewnością pozwoli zareklamować nasze produkty czy usługi. W tym tekście podpowiadamy jak promować się przy niskim budżecie w sieci oraz dlaczego warto robić to właśnie w internecie.

Dlaczego warto promować się przy niskim budżecie właśnie w sieci?

Reklama internetowa przy niskim budżecie reklamowym jest niezwykle korzystnym rozwiązaniem. Pierwszym powodem, dla którego warto reklamować się właśnie tam, jest targetowanie reklam i efektywne wydawanie budżetu reklamowego. Promocja w sieci np. poprzez systemy reklamowe czy marketing szeptany lub wiele innych strategii zakłada wyemitowanie reklamy w konkretnej grupie docelowej. Są to osoby, które interesują się daną tematyką lub mają określone cechy np. wiek lub lokalizację. Wydając budżet reklamowy na takie reklamy, wydajemy go efektywnie. Dzięki temu środki przeznaczone na promocję wydawane są jedynie na reklamę z dużym prawdopodobieństwem powodzenia. Na plus zasługuje również fakt dużej skuteczności. Jest ona spowodowana optymalizacją reklamy przez systemy reklamowe, łatwością skorzystania przez odbiorców z naszej reklamy np. jednym kliknięciem w link czy możliwość atrakcyjnego zaprezentowania naszego produktu w wielu miejscach. Dużym plusem reklamy internetowej jest jej prostota i łatwe uruchomienie. Zrobić może to każda osoba np. prywatna mająca jedynie kilkadziesiąt złotych na kampanię reklamową. Promując się w sieci, nie musimy również płacić agencjom marketingowym za obsługę kampanii czy dolotowych środków za jej stworzenie, czy wykreowanie materiałów promocyjnych.

Marketing szeptany

Pierwszym — darmowym sposobem promowania się w internecie, który możemy wykonywać samodzielnie, jest marketing szeptany. Polega on na umieszczaniu i publikowaniu w różnych częściach internetu wpisów polecających naszą firmę lub produkty. Wpisy te mogą mieć charakter neutralnej informacji o danym produkcie, polecenia czy otwartego polecenia przez firmę. Wpisy tego typu składają się najczęściej z kilku — kilkunastu zdań oraz linku do naszego sklepu internetowego czy witryny. Najmocniejszą stroną takiego wpisu jest polecenie przez konkretną osobę naszej marki. Wielu internautów szukających produktów czy usług z chęcią sprawdzi naszą firmę, skoro jest polecana i wybierze właśnie ją z wielu anonimowych marek. Wpisy takie dodawać możemy np. na forach internetowych, blogach, stronach www czy serwisach społecznościowych. Są to miejsca, gdzie znajdują się osoby zainteresowane daną kategorią tematyczną, dzięki czemu przeważnie możemy liczyć na bardzo duży odzew. Jeśli zależy nam na darmowych rozwiązaniach, możemy tworzyć samodzielnie wpisy i umieszczać je w sieci. Z pewnością wiele osób dostrzeże je i sprawdzi naszą witrynę.

Inbound Marketing

Drugim darmowym sposobem promowania swojej marki w sieci jest Inbound Marketing. Tę strategię również możemy wdrażać samodzielnie bez pomocy agencji czy specjalistów. Jest to trend marketingowy, który polega na maksymalnym zwiększeniu swojej widoczności w sieci i umieszczaniu rzetelnych informacji o swojej marce. Marketing przychodzący, bo i tak jest nazwany inbound marketing, polega zatem na daniu odnalezienia się klientom w sieci, jednocześnie bez wychodzenia do nich z reklamą. Trend ten może wydawać się nieco nietrafiony, ale zrezygnowanie z agresywnych reklamach na rzecz zwiększania widoczności w sieci ma wiele plusów. Inbound marketing realizować możemy na kilka sposobów. Z pewnością będzie to rzetelne i przemyślane tworzenie profili w social mediach, wizytówek firm, wizytówki w Google Maps czy profili na wszystkich innych platformach społecznościowych. Profile takie należy uzupełniać wiarygodnymi danymi w 100% oraz wprowadzić je tak, aby były, jak najbardziej widoczne oraz mogły być łatwo odnajdywane. Inbound marketing to także po trosze content marketing i viral marketing, czyli tworzenie przydatnych treść i publikowanie ich w sieci pod naszym logiem. Mogą być to np. darmowe e-booki, webinaria, poradniki czy materiały poradnikowe. Jeśli będą dobrej jakości oraz darmowe, z pewnością wiele osób je odnajdzie i skorzysta z nich czy poleci znajomym — tym samym poznając naszą firmę. Możemy również stworzyć i pozycjonować stronę internetową, również dając się odnajdować użytkownikom.

Influencer Marketing i Artykuły Sponsorowane

Kolejnym sposobem promowania marki w sieci — tym razem niskim kosztem są materiały sponsorowane. Będą to głównie artykuły sponsorowane i influencer marketing. Pierwszym sposobem jest tworzenie wpisów czy tekstów oraz ich publikacja na portalach tematycznych. Sam artykuł możemy napisać samodzielnie lub zamówić go w cenie kilkunastu — kilkudziesięciu złotych. Najtańszą opcją będzie zatem stworzenie go osobiście. Nie jest to trudne zadanie, jeśli każda osoba przed pisaniem takiego tekstu zapozna się z kilkoma wskazówkami. Sam tekst sponsorowany to tekst tematyczny, który zawiera subtelną reklamę naszej marki i link do witryny. Ma on zaciekawić czytelnika i spowodować, że w poszukiwaniu dalszych informacji czy produktów przejdzie na naszą stronę. Za publikację tekstu zapłacić będziemy musieli w zależności od wielkości serwisu i jego renomy od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych.

Na podobnej zasadzie działa influencer marketing. W tej opcji jednak materiał promocyjny tworzy influencer, czyli osoba znana i rozpoznawalna w sieci. W zamian za opłatę poleci ona swoim fanom naszą markę. Obecnie w sieci działa wielu influencerów, którzy są gotowi opublikować post czy materiał promujący naszą firmę w zamian za pieniądze. Znajdziemy ich na serwisach dla influencerów – pogrupowanych w zależności od ilości fanów, kosztów promocji czy platformy. Bez trudu znajdziemy oferty promocji na blogu tematycznym, kanale Youtube czy Facebooku i innych portalach społecznościowych. Cena polecenia rozpoczyna się do kilkunastu złotych za promocję wśród kilkuset odbiorców, a influencerzy z kilkuset tysiącami fanów mogą żądać za polecenie nawet kilku tysięcy złotych.

Sebastian Kaniewski

Sebastian Kaniewski

Sebastian Kaniewski jest magistrem studiów dziennikarskich. Prywatnie interesuje się prawem i szeroko pojętym marketingiem. W wolnych chwilach lubi obejrzeć dobry film lub zjeść coś dobrego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *