Jak prowadzić blog firmowy?

Jak prowadzić blog firmowy, aby wzmocnić wizerunek marki?

Nie trzeba przekonywać nikogo do siły content marketingu. Wartościowe teksty pozycjonują naszą stronę, przyciągają klientów i budują markę. Regularnie publikowane treści na blogach firmowych mogą zdziałać cuda. Aby osiągnąć sukces, nie wystarczy tylko publikować wpisy i teksty mające na celu promowanie naszych produktów lub usług. Co więcej, dodatkowe materiały i treści typu relacje z targów i różnych wydarzeń z życia firmy także nie przyczynia się do poprawy sprzedaży, jeśli jest ich niewiele w skali roku. Jeśli chcesz dobrze prowadzić blog firmowy, musisz trzymać się pewnych reguł, ale to nie są reguły z punktu widzenia copywritera.

Co daje prowadzenie bloga firmowego?

Blog firmowy to tzw. kanał Owned Media, czyli tuba komunikacyjna, nad którą firma sprawuje 100% kontrolę. Jest to znakomite miejsce do promowania swoich produktów i usług. Ponadto blogi firmowe doskonale sprawdzają się w roli narzędzia do budowania wizerunku eksperta. Dzielenie się wiedzą (szczególnie tą niszową) to czysta przyjemność, a także większa ilość odwiedzin na naszej stronie. Dzięki autorskim, wartościowym wpisom na blogu możesz wyróżnić się na tle konkurencji. Zdobędziesz zaufanie wśród swoich Klientów, a także zbudujesz społeczność, która będzie do Ciebie zaglądać częściej.

Kolejną zaletą prowadzenia firmowego bloga są kwestie techniczne. Odpowiednia optymalizacja tekstów pozytywnie wpływa na pozycjonowanie firmowej strony. Co więcej, blog to idealne miejsce na budowanie długich ogonów, czyli stosowanie dłuższych fraz kluczowych, które odpowiadają na zapytania potencjalnych klientów w wyszukiwarkach.

Strony internetowe z blogiem mają zazwyczaj 434% więcej indeksowanych stron.

Niezwykle ważnym czynnikiem SEO jest posiadanie dużej ilości treści do przeszukiwania
i indeksowania przez wyszukiwarki. Pomaga im to łatwiej rozpoznać, czy witryna jest zasobem z mnóstwem informacji, które ludzie mogą konsumować.

Warto pamiętać, że wysokojakościowe teksty cieszą się dużą sympatią wśród czytelników. Jeśli blog firmowy jest prowadzony z najwyższą starannością, możemy liczyć na udostępnienie naszych treści, czyli dodatkowe linki zewnętrzne, które mają wpływ na pozycję naszej strony w Google

Jak założyć blog firmowy?

Gdzie umieścić blog? Podstrona, subdomena czy oddzielna witryna? Pierwszą sprawą jest wyznaczenie lokalizacji. Do wyboru mamy trzy opcje:

  • Blog firmowy, jako podstrona domena.pl/blog/
  • Blog firmowy jako subdomena blog.domena.pl
  • Blog firmowy pod inną domeną blogdomeny.pl

Opcja pierwsza, czyli blog firmowy w formie podstrony jest najlepsza. Wybór odpowiedniego rozwiązania jest bardzo istotny z punktu widzenia pozycjonowania.

Google subdomeny traktuje jako odrębne jednostki. Tak samo tyczy się stron pod inną domeną. W obu sytuacjach musimy podwójnie pracować na naszą pozycję w Google. Co więcej, jeżeli będziemy używać podobnych fraz kluczowych, nasze teksty zamieszczone na firmowej stronie i blogu będą ze sobą konkurować w wynikach wyszukiwania.

Strategia prowadzenia oraz struktury bloga firmowego

Następnym krokiem jest stworzenie strategii prowadzenia oraz struktury bloga firmowego. Na początek musimy stworzyć profil idealnego klienta i do niego skierować przekaz. Na podstawie tych informacji będą dobrane tematy oraz ton komunikacji. Dzięki temu blog zachowa spójność i logiczną organizację. Po ustaleniu podstawowych informacji przechodzimy do stworzenia kalendarza postów blogowych, który pomoże utrzymać regularność wpisów. Ostatnim etapem w budowaniu strategii jest nakreślenie kanałów promocji, do których należą newsletter, media społecznościowe czy fora tematyczne.

O czym warto pisać na firmowym blogu?

Jeżeli mamy gotowy plan działania i miejsce, w którym będziemy publikować treści, czas zastanowić się nad tym, o czym będziemy pisać na firmowym blogu. Dobrze prowadzony blog firmowy to miejsce, które odpowiada na pytania potencjalnych klientów. Dlatego treści powinny być wartościowe. Teksty na blogu firmowym muszą dostarczać czytelnikom informacje, które będą dla nich przydatne.

Kilka sprawdzonych pomysłów na wpisy blogowe

CASE STUDY – opisz swoją ostatnią realizację, przedstaw cele, poszczególne etapy oraz efekt. Pomysł na wpis sprawdza się nie tylko w branży kreatywnej, ale także w każdej innej.

Przykład? Realizacja mebli na wymiar, historia Klienta o nietypowych wymaganiach, w zakresie polisy ubezpieczeniowej, wprowadzenie nowej pozycji do menu, która osiągnęła sukces.

OPISZ SWÓJ BŁĄD I WSKAŻ ROZWIĄZANIA – wychodzę z założenia, że porażki są po to, aby wyciągać z nich wnioski. Podziel się nimi ze swoimi czytelnikami.

KOMENTUJ NOWOŚCI I TRENDY W SWOJEJ BRANŻY – opisuj premiery, relacje z wydarzeń, zmiany w prawie oraz wszelkie inne nowości, o których osoby spoza branży mogły jeszcze nie słyszeć..

ODDAJ GŁOS SWOIM PRACOWNIKOM – zapewne każdy z nich specjalizuje się w swojej dziedzinie. Wpisy autorskie, krótkie wywiady, zestawienia typu: co nasi specjaliści sądzą o … profilowanych uchwytach w szafkach kuchennych/ nowym burgerze w menu/ popularnym trendzie w branży hotelarskiej, będą ciekawym urozmaiceniem na blogu.

TWÓRZ RANKINGI I LISTY TOP– w tej kwestii chyba nie muszę już nic dopowiadać. Listy typu 50 kreatywnych pomysłów na postanowienia noworoczne 2018 zawsze są dobrze „klikalne”.

Jak prowadzić blog firmowy?

Podstawą każdego bloga są idealne wpisy, czyli chwytliwe nagłówki i leady na początku tekstu. W dzisiejszych czasach jesteśmy zalewani nowymi treściami. Nawet jeśli bardzo chcemy, nie jesteśmy w stanie przyswajać wszystkiego, co do nas dociera. Dobrze skonstruowany nagłówek oraz lead musi przebić się przez natłok innych treści. Zadbaj o odpowiednie formatowanie (krótkie akapity, nagłówki, śródtytuły, ramki, podkreślenia)

Akapity powinny być krótkie, na około 4-5 wersów. Taki format tekstu jest bardziej przejrzysty. Większość osób najpierw skanuje tekst wzrokiem, dopiero później zabiera się za czytanie. Staranne formatowanie sprawia, że treści są bardziej przyjazne czytelnikowi. Taką samą rolę odgrywają nagłówki, śródtytuły, ramki i podkreślenia. Optymalizuj teksty pod kątem SEO i wzbogacaj wpisy o zdjęcia i grafiki. Tekst warto wzbogacać dodatkowymi zdjęciami, grafikami, infografikami oraz filmami video, które stanowią uzupełnienie dla treści.

Ile wpisów należy dodawać na firmowego bloga? Wiele zależy od naszej branży i czytelników. Osobiście nie jestem zwolenniczką zasady im więcej, tym lepiej. 2-4 wartościowe wpisy na blogu w miesiącu, w większości przypadków, będą zupełnie wystarczające.

Kiedy najlepiej publikować wpisy? Odpowiedź na to pytanie znajdziemy w Google Analitics. Aby sprawdzić w jakich godzinach na stronie jest największy ruch klikamy w bocznym pasku w Dostosowanie, dalej Raporty Niestandardowe i tworzymy Nowy Raport. W sekcji Treść Raportu szukamy pozycji Analiza wymiarów i dalej wskazujemy według uznania Godzinę, Porę Dnia, Dzień Tygodnia

Promocja tez ma duże znaczenie. Nikt nie może sobie w dzisiejszych czasach pozwolić na ominięcie tego kroku. Marketing to nieodłączny element blogowania, który z roku na rok odgrywa coraz większą rolę. Ile czasu powinna trwać promocja? Tutaj nie mam dobrych wiadomości. Ten proces nie ma końca. Warto co jakiś czas odświeżać i aktualizować starsze wpisy. Przypominać o nich, nie tylko przez odwołania w kolejnych tekstach, ale także w mediach społecznościowych, czy newsletterach.

Andrzej Koprowski

Andrzej Koprowski

Andrzej Koprowski interesuje się dziennikarstwem internetowym. Pisze regularnie dla wielu portali internetowych oraz pomaga nam w kreatywnej współpracy. Absolwent Politechniki Śląskiej. Wszystkie artykuły autora