Influencer marketing – wszystko o IM!

Czyli czym jest promowanie naszej marki poprzez osobę sławną i rozpoznawalna?

Polecanie produktów i usług przez osoby znane np. celebrytów jest już obecnie normą. Potrafią oni inkasować nawet setki tysięcy dolarów za korzystanie z samochodu danej marki czy kosmetyków poszczególnych firm. Influencer marketing jest jednak obecny też na Polskim rynku reklamy, a obecnie bardzo wiele osób chętnie wykorzystuje go do reklamowania różnych produktów przez influencerów o różnej rozpoznawalności i popularności. W tym tekście podpowiadamy jak skorzystać z influencer marketingu i polecenia naszej marki przez osobę znaną już przy kilkudziesięcio złotowym budżecie. Czym tak właściwie jest influencer marketing i na jakiej zasadzie działa? Szczegóły poniżej.

Czym jest Influencer Marketing?

Influencer marketing jest jednym z najpopularniejszych trendów promocji internetowej. Jest również jednym z najnowszych oraz najszybciej rozwijających się trendów w Polsce, choć na zachodzie np. w USA jest już szeroko wykorzystywany. Influencer marketing polega na promowaniu oraz reklamowaniu marki przez influencera — osobę znaną. Są to osoby, które posiadają spore grono fanów, są poznawalne lub są liderami w danej branży. Influencerzy posiadają swoje kanały społecznościowe, blogi czy portale gdzie publikują swoje treści, dzięki którym są znani. Sama promocja przy pomocy influencerów polega na tym, iż w zamian za opłatę przekazaną influencerowi, poleca on nasze produkty lub usługi. Może robić to w dowolny sposób, ale głównym celem tego trendu reklamowego jest przedstawienie naszej marki fanom i obserwatorom w dobrym świetle. Kampania influencer marketingowa może być jednorazową lub dłuższą współpracą oraz odbywać się na dowolnie uzgodnionych warunkach. Ten rodzaj reklamy bazuje głównie na poleceniu produktu przez osobę znaną, lubianą i uważaną za lidera w danej kategorii. Fani i obserwujący influencera następnie poznając dany produkt, będą wykorzystywali i korzystali z usług promowanej marki. Reklama w takim stylu może być opatrzona wzmianką o treści sponsorowanej lub nie, co również ustalają obie strony przed podjęciem pracy.

Kim są influencerzy w Polsce?

Influencerami ogólnie nazywa się osoby, które w zamian na zapłatę decydują się na promowanie danej treści. Influencerzy w Polsce to różne osoby, które swoją popularność zdobywały na różne sposoby. Z pewnością są to aktorzy oraz osoby związane z telewizją i show-biznesem. Dużą grupę tworzą również youtuberzy, blogerzy i vlogerzy, którzy podbijają internet i są śledzeni przez miliony osób. Influencerem mogą być też eksperci w danej dziedzinie lub właściciele poczytnych serwisów czy blogów, którzy nie ujawniają swojej twarzy, a jednak są rozpoznawalni.

Jak przebiega kampania Influencer Marketingu?

Przebieg kampanii Influencer marketingu może różnić się detalami i szczegółami w zależności od tego, w jaki sposób będziemy się reklamować. Ogólnie polega on na znalezieniu influencera, ustaleniu warunków oraz wyemitowaniu promocji. Influencerów znajdować możemy samodzielnie, przeszukując np. kanały w social mediach czy na innych platformach i kontaktując się z nimi osobiście. Możemy również zlecić taką promocję agencjom marketingowym, które coraz liczniej oferują tę usługę i które samodzielnie zajmują się wyszukaniem odpowiedniego influecera dla naszej promocji. Ostatnim — dającym największą elastyczność sposobem jest samodzielne wyszukiwanie influencerów na specjalnych portalach. Są to serwisy łączące reklamodawców i influencerów. Możemy na nich samodzielnie publikować ogłoszenia lub sortować, przeglądać i filtrować ogłoszenia influencerów z konkretnymi stawkami i ofertami. Po nawiązaniu kontaktu z influencerem, ustalać będziemy warunki promocji. Warunki zależą już jedynie od woli obu stron. Do najpopularniejszych należy np. czasowe opublikowanie postu na 30 dni, opublikowanie materiału na stałe czy stworzenie testu danego produktu w formie video. Po uzgodnieniu warunków, materiał jest tworzony przez influencera i publikowany.

Czy mogę reklamować się poprzez IM przy niskim budżecie?

Tak, influencer marketing jest możliwy również przy małym budżecie reklamowym. To jedna z największych obaw, jaka jest spotykana wśród osób, które rozważają promowanie się w taki sposób. Bierze ona się przeważnie z faktu, że influencerami są największe gwiazdy światowe, modelki czy aktorzy. W rzeczywistości na serwisach dla influencerów możemy spotkać oferty osób posiadających nawet kilkuset fanów, czytelników bloga czy obserwatorów w social mediach. Reklama taka kosztować może zaledwie kilkanaście złotych. Bez problemu znajdziemy też influencerów oferujących promocje w cenie kilkudziesięciu lub kilkuset złotych.

Korzyści promocji poprzez Influencer Marketing

Influencer marketing ma wiele plusów. Jako pierwszy podać można skuteczność reklamy. Jej sekretem jest polecenie naszego produktu i naszej marki przez osoby znane, uznane i lubiane. Polecenie takie jest o wiele lepiej odbierane niż reklamy w TV czy reklama tradycyjna. IM powoduje dużo większe zaangażowanie wśród fanów danego influencera, którzy koniecznie również chcą iść śladem idola i skorzystać z danej marki. Influencer marketing to też efektywne wydawanie pieniędzy z naszego budżetu reklamowego. Wydajemy je tylko na reklamę w grupie osób zainteresowanych daną tematyką. Teoretycznie każda osoba z dużym prawdopodobieństwem skorzysta z naszej reklamy, więc wydajemy środki budżetowe w taki sposób, aby przynosiły jak najwięcej korzyści. W porównaniu z innymi typami reklamy nie targetowanej, bardzo często duża część budżetu przepada na reklamę wśród przypadkowych osób. Dużym plusem tego typu reklamy jest łatwość jej uruchomienia.

Nie musimy znać się kwestiach technicznych lub wykonywać skomplikowanych czynności. Jedynym krokiem, który musimy wykonać to nawiązanie kontaktu z influencerem, który samodzielnie zajmie się całą promocją. Reklamowanie swojego produktu poprzez influencer marketing pozwala również czerpać korzyści długofalowo. Jeśli materiał zostanie na platformie influencera na zawsze, będzie on często przeglądany czy polecany, a osoby je oglądające będą nawet wiele miesięcy po jego opublikowaniu, przechodzili na naszą witrynę.

Sebastian Kaniewski

Sebastian Kaniewski

Sebastian Kaniewski jest magistrem studiów dziennikarskich. Prywatnie interesuje się prawem i szeroko pojętym marketingiem. W wolnych chwilach lubi obejrzeć dobry film lub zjeść coś dobrego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *