Czy warto się reklamować poprzez artykuły sponsorowane?

Artykuły sponsorowane widzimy każdego dnia na różnego rodzaju portalach informacyjnych czy blogach tematycznych. Przeważnie uważamy, że jest to forma reklamowa zarezerwowana jedynie dla dużych marek lub osób z dużym budżetem — jest to jednak niezwykle mylne stwierdzenie. Dzięki artykułom sponsorowanym możemy reklamować się przy różnym budżecie reklamowym — nawet małym oraz korzystać ze wszystkich plusów tej metody. W tym tekście prezentujemy, czym są artykuły sponsorowane, jakie korzyści dają, oraz podpowiadamy czy warto pisać tekst samodzielnie, czy go zamówić.

Czym dokładnie są artykuły sponsorowane?

Artykuły sponsorowane to teksty umieszczane na portalach tematycznych, informacyjnych itp. w celu reklamowym. Osoba lub marka, która chce promować produkty, tworzy tekst, który jest związany z tematami branżowymi. Tekst ten jest merytoryczny, wartościowy i przydatny. W artykule zawarta jest jednak subtelna reklama marki. Najczęściej występuje ona jako wtrącenie lub podpis kto stworzył dany tekst. Celem tekstów sponsorowanych jest zaciekawienie odbiorców treścią oraz spowodowanie, że przejdą oni na stronę reklamodawcy poprzez link umieszczony na końcu tekstu — w poszukiwaniu kolejnych danych. Teksty sponsorowane mają wiele plusów oraz korzyści. Są też coraz częściej używane do promocji marki oraz pozyskiwania nowych klientów. Jako sposób marketingowy, wpisy sponsorowane uważane są za rzetelny i jakościowy sposób pozyskiwania nowych klientów. Artykuły tego typu może stworzyć lub zamówić i opublikować każda osoba — niezależnie od tego, czy jest to osobą prywatną, czy marką. Promocja dzięki temu sposobowi jest możliwa również przy dużym, jak i małym budżecie (o stronie finansowej poniżej).

Jakie korzyści przynosi publikowanie artykułów sponsorowanych?

Publikowanie artykułów sponsorowanych daje bardzo wiele korzyści. Niektóre z nich dotyczą samej formy reklamy, inne kwestii sprzedażowych, a jeszcze inne wizerunkowych. Z pewnością postawienie na artykuły sponsorowane to efektywne wydawanie budżetu, jaki mamy przeznaczony na reklamę. Wydając pieniądze na taką reklamę, płacimy jedynie za promocję w określonej grupie odbiorców, gdzie każda osoba z dużym prawdopodobieństwem może skorzystać z naszej oferty. Samo rozpoczęcie promocji w takim stylu dostępne jest już od kilkudziesięciu złotych. Oprócz kwestii organizacyjnych artykuły sponsorowane pozwalają pozyskiwać nowych klientów. Osoby przechodzące na naszą stronę często robią to w celu zakupu, gdyż szukają danego rozwiązania. Zdecydowani klienci to duży plus w porównaniu np. do agresywnej reklamy, która nie dostarcza marce takich osób. Dużym plusem tekstów sponsorowanych są kwestie wizerunkowe. Promując się jako marka i zamieszczając takie teksty, jesteśmy odbierani niezwykle pozytywnie. Teksty nie są nachalne, są merytoryczne i przydatne. Dzięki temu możemy budować wizerunek profesjonalistów oraz liderów branżowych.

Jak to jest z cenami publikacji?

Jednym z najważniejszych pytań, jakie pada przy okazji tematu tekstów sponsorowanych, jest to odnośnie cen i kosztów. Jest to rzeczywiście ważna kwestia dla większości reklamodawców. Cena tekstu sponsorowanego składa się z dwóch części — samego artykułu i publikacji. Artykuł możemy napisać samodzielnie, nie płacąc nic lub zamówić go w agencji marketingowej czy u copywritera. Cena za napisanie tekstu to ok. kilku-kilkunastu złotych za tysiąc znaków. Średniej długości tekst na 4 tysiące znaków kosztować może ok. 40-50 złotych. Za publikację tekstu zapłacić będziemy musieli nieco więcej. Ta waha się od kilkudziesięciu złotych nawet do kilku tysięcy w zależności czy jest to blog, lokalny serwis, strona tematyczna czy duży ogólnopolski serwis informacyjny.

Napisać, czy zamówić tekst?

Pytaniem, które również powoduje wiele wątpliwości, jest to czy napisać taki tekst samodzielnie, czy może zlecić jego napisanie copywriterowi — profesjonaliście. Ogólnie teksty takie można pisać samemu, kierując się kilkoma wskazówkami (te przedstawiamy poniżej). Jeśli jednak zależy nam na najwyższej jakości, dobrym pomysłem będzie zwrócenie jednak do profesjonalistów, którzy wykonają tekst bezbłędnie i w nienaganny sposób. Jeśli chcemy opublikować nasz pierwszy tekst sponsorowany, szukamy oszczędności lub zamierzamy promować się np. orientacyjnie, aby sprawdzić skuteczność tej metody, możemy napisać taki tekst samodzielnie. W przypadku gdy publikujemy tekst na portalu z dużą liczbą czytelników lub oczekujemy najwyższej jakości, trafionym rozwiązaniem będzie zakup tekstu u profesjonalisty.

Jak samemu napisać tekst artykuły sponsorowanego?

Jeśli zdecydowaliśmy się, że tekst sponsorowany napiszemy samodzielnie, powinniśmy kierować się kilkoma wskazówkami. Pierwszą z nich jest odpowiednia długość. Aby tekst został odebrany za profesjonalny, powinien mieć przynajmniej dwa lub trzy tysiące znaków. Sam język tekstu musi być też prosty i przystępny. Aby tekst czytało się dobrze, warto używać krótkich zdań i prostych zwrotów. Artykuł sponsorowany nie może również posiadać błędów np. literówek czy błędów gramatycznych. Warto zatem przed jego opublikowaniem sprawdzić w kilku edytorach tekstowych, czy programach treść pod kątem takich właśnie błędów.

Bardzo ważnym elementem podczas pisania artykułu sponsorowanego jest zadbanie o formatowanie tekstu. Powinien być on podzielony na śródtytuły oraz sekcje z nagłówkami. Musi zawierać również pogrubiania czy listy i wypunktowana, aby dane oraz informacje prezentowały się czytelniej. Dobrym pomysłem jest dodawanie zdjęć, tabel i innych elementów, które urozmaicą cały tekst.

Jedną z najważniejszych kwestii artykułu sponsorowanego jest reklama. Musi być ona jedynie subtelnym sugerowaniem lub neutralnym podpisem. W żadnym wypadku nie może być ona dominującym elementem czy nakłanianiem wręcz odbiorców, aby skorzystali z naszej marki. Najczęściej — co jest dobrym rozwiązaniem, umieszcza się ją pod koniec tekstu w formie kilku zdań nawiązujących do naszej firmy. Taka wzmianka wraz z linkiem będzie zadawalająca i w zupełności wystarczy, aby przyciągnąć odbiorców na naszą stronę internetową.

Sebastian Szydłowski

Sebastian Szydłowski

Sebastian Szydłowski mieszka i pracuje w Irlandii, gdzie zdobył tytuł naukowy z dziedziny nauk farmaceutycznych. Web developer z zamiłowania, expert SEO od dwóch lat związany z marketingiem internetowym. Nie głosuje, inwestuje na Forex i dba o wysokie rankingi stron swoich klientów. Wszystkie artykuły autora

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *