Jak perfekcjonizm przeszkadza w pracy?

Każdy przedsiębiorca chce zatrudnić pracowników, których praca będzie przynosiła zamierzone efekty. Aby tak się stało, ci ludzie muszą mieć pożądane cechy i umiejętności. Można przypuszczać, że perfekcjoniści są bardzo pożądanymi pracownikami, jednak dzisiaj jest już jasne, że perfekcjonizm nie jest dobrą cechą. Do tego coraz częściej wymaga się jej od pracowników, a to nie jest dobra wiadomość. Co to jest perfekcjonizm i jak może wpływać na naszą efektywność zawodową?

Perfekcjonizm jest błędnie uważany za zaletę. Wiele osób wymienia też tę cechę podczas rozmowy kwalifikacyjnej jako atut. Jednak takie podejście ma na celu kontrolę każdego najmniejszego szczegółu, co jest niemożliwe. Do tego wiąże się z brakiem produktywności i stratą czasu. W konsekwencji prowadzi do depresji i czyni pracownika bezwartościowym. Jednak zanim to się stanie, ta cecha przybiera więcej negatywnych niż pozytywnych aspektów. Na przykład perfekcjonista często nie dotrzymuje terminów.

Artykuł „Uzależnienie od pracy: kiedy praca staje się nałogiem”, traktuje perfekcjonizm w pracy jako uzależnienie psychologiczne. Definiuje je jako „lęk przed porażką narzucający ścisłą kontrolę, wysoki poziom wymagań i brak nietolerancji dla błędów”.

Czy perfekcjonizm utrudnia pracę?

Mimo że celem każdego z wykonywanych zadań jest jego poprawna realizacja, często zdarza się, że pracownicy przesadnie się do nich przykładają. Skrajny perfekcjonizm negatywnie wpływa na realizację strategii firmy. Brak zadowolenia z własnych efektów oraz ciągłe dopracowywanie szczegółów są powodem, dla którego znacznie przedłuża się praca nad projektem. Takie działanie rzutują tez na wydajność pracownika, a nawet mogą utrudniać współpracę w zespole. Warto mieć na uwadze już pierwsze symptomy świadczące o zbytnim perfekcjonizmie, gdyż może się on rozwijać i uprzykrzać nam nie tylko życie zawodowe, ale i prywatne.

Perfekcjonizm w pracy powoduje problemy zdrowotne

W ostateczności może również prowadzić do depresji czy zaburzenia odżywiania. Poza tym istnieje wiele innych problemów:

  • Trudności w delegowaniu pracy, co przekłada się na większe obciążenie obowiązkami, które wymagają więcej godzin, aby je wypełnić.
  • Niemożność skuteczniejszego rozwiązywania problemów z powodu braku jasności spowodowanego nadmiernym obciążeniem pracą.
  • Większe trudności, aby podtrzymywać relacje towarzyskie z innymi, ponieważ praca zajmuje 100% czasu perfekcjonisty, co zmniejsza ich umiejętności społeczne.
  • Brak tolerancji dla błędów, w wyniku czego dana osoba sprawdza każdy szczegół dwa razy, aby wszystko wyszło idealnie (chociaż jest to niemożliwe).

Czy można przestać być perfekcjonistą?

Być może teraz doszliśmy do najważniejszego punktu. Czy perfekcjonizm w pracy można złagodzić, aby zminimalizować jego konsekwencje? Jest ​​to możliwe. Ale aby to osiągnąć, trzeba poszukać pomocy, a przede wszystkim mieć świadomość, że jest to problem, a nie tylko ograniczenie.

Gdy jakaś osoba jest perfekcjonistą i cierpi z tego powodu, pierwszym krokiem jest znalezienie profesjonalnej pomocy. Doświadczony specjalista weźmie na siebie zaprojektowanie terapii. Co ciekawe, w wielu przypadkach skoncentruje się ona na problemach z samooceną, które mogą utrwalać tę „obsesję”. Ktoś, kto chce wszystko kontrolować i dąży do doskonałości, jest osobą o bardzo niskiej samoocenie.

Perfekcjonistę można także wyposażyć się w narzędzia do relaksacji, zmniejszające wyczerpanie i niepokój w tych płaszczyznach, w których ta cecha przejawia się najsilniej. Dzięki cierpliwości i dużemu wysiłkowi perfekcjonista może przestać cierpieć z powodu konsekwencji swojego zachowania.

Andrzej Koprowski

Andrzej Koprowski

Andrzej Koprowski interesuje się dziennikarstwem internetowym. Pisze regularnie dla wielu portali internetowych oraz pomaga nam w kreatywnej współpracy. Absolwent Politechniki Śląskiej. Wszystkie artykuły autora